17%
18%
13%
Celkovo hlasovalo 396 užívateľov.

Nina, tanec v zajatí Dymu
Autor: Andrea Gregušová
Vydavateľstvo Slovart: Slovenská autorka Andrea Gregušová oslovuje tentoraz o niečo staršie čitateľky a čitateľov. Nina je príbeh o túžbe, o láske, o dospievaní. Pôvabná a tvrdohlavá Nina nadovšetko miluje tanec, slobodu a túži po láske. Až tak veľmi, že prekročí hranice medzi dobrom a zlom, svetlom a tmou, láskou a nenávisťou. Dym, ktorý ju učí tancovať, sfarbí jej kráľovstvo do siva. Jeho lekcie nie sú zadarmo, každým tancom sa ocitá viac na strane temna. Nič už nebude také ako predtým. Nine ide zrazu o život. Aj všetkým, ktorí sú v jej blízkosti. Našťastie okrem Dymu je v Nininej blízkosti aj Svetlonos a ten sa s Dymom pustí do boja.

Andrea Gregušová „Nina, tanec v zajatí Dymu“

Slovenská autorka kníh pre deti a mládež Andrea Gregušová začala písať ešte na vysokej škole. Vyštudovala slovenský jazyk a hudobnú výchovu, v súčasnosti pracuje ako lektorka slovenčiny pre cudzincov a popri tom vydáva hravé rozprávkové knihy pre najmenších (Červík Ervín, Marína a povaľači a Operácia Orech a iné dedkoviny). Jej v poradí štvrtá kniha vyjde 5. septembra tohto roku. Prinesie ju vydavateľstvo Slovart a narozdiel od predchádzajúcej autorkinej tvorby bude trošku iná. Určená bude pre starších čitateľov (alebo čitateľky), ktorí nepohrdnú fantastickým príbehom o dospievaní. V ňom sa snúbi, ako to pri rozprávkach býva zvykom, láska s túžbou i nenávisťou, dobro so zlom, známa symbolika a čarovný rozprávačský štýl, čo vonia, spieva, hrá sa i plače.

Rozprávková kniha Nina, tanec v zajatí Dymu má 178 strán. Je útla, ale za to plná nádherných ilustrácií, ktoré nevtieravo podčiarkujú dôležité výjavy z rozprávania a pomáhajú tak vašej predstavivosti prirodzene si zhmotniť rozprávkový svet, do ktorého vás autorka spolu so svojou postavou pozýva. Vzhľadom na to, že príbeh sám o sebe nie je komplikovaný, väčšina motívov je priamočiaro nalinkovaná, číta sa ľahko. Dej sa odvíja miestami pomaly, inokedy naberá na rýchlom spáde, jeho nestabilné tempo vám však vadiť nebude, pretože vás zamestná vycibrené rozprávanie plné živých opisov. Iba sem-tam rozprávač zakopne o menej prirodzený výrazový prostriedok. Vy mu to však odpustíte, pretože nikde nebolo konkretizované, v akom čase sa Ninine dobrodružstvo odohráva. Niektoré indície síce našepkávajú, že možno pôjde o klasický koncept, kde o staré magické spisy, známe rozprávkové archetypy či miesta nebude núdza, no podobne tak ako Ninin priateľ Dym, aj táto rozprávková kniha zavádza.

Príbeh o najmladšej kráľovskej dcére Nine sa začína obyčajne. Princezná je nielen rozmaznaná, ale aj panovačná. Veľmi rada sa stáva stredobodom pozornosti. Nikdy neurobí to, čo sa jej prikáže a aj svojim pestúnom spôsobuje hlboké vrásky na čele. Napriek tomu nie je Nina iná ako jej rovesníci. Snaží sa niekam zapadnúť, porozumieť svetu dospelým a hlavne nájsť samú seba. Preto rada skúša nové veci, ktoré ju občas nútia robiť zlé rozhodnutia.

Presne také so sebou prináša jej zvláštne priateľstvom s Dymom. Ten sa jedného dňa objaví v jej izbe, do ktorej prišiel priamo z piecky. Dym štípe v nose, zvláštne vonia, niekam sa neustále stráca, ale aj napriek tomu sa s ním najmladšia kráľovská dcéra cíti bezpečne, pretože jej ponúka splnenie akéhokoľvek želania a vyhliadku na dobrodružstvá, o akých sa jej zatiaľ ani nesnívalo. Za svoje služby chce len jedno – Ninu. Nuž a táto žiadosť spustí sled menej príjemných až strašidelných situácií, ktoré dokážu na dobré obrátiť len veľmi blízki ľudia a šikovný Svetlonos, strážca svetla a kronikár miestneho kráľovstva. Ale ani on to nebude mať, pochopiteľne, ľahké.

Najnovšia rozprávka od Andrey Gregušovej obsahuje v sebe také rozprávkové atribúty, ktoré z nej robia skôr pozitívnu autorskú rozprávku. Koncept v sebe síce obsahuje základnú schému, akou sa umelé fantastické rozprávky* vyznačujú, avšak chýba mu výrazná dejová linka, kontrastné postavy, intenzívny boj dobra so zlom či ponaučenie. Tieto nedostatky nie sú až také hrozivé, ale určitému typu čitateľov prinesú málo abstraktný zážitok. Celý koncept budú vnímať presne takou istou farbou, akou Dym neskôr vymaľuje celé Ninine kráľovstvo.

Anotácia upozorňuje na to, že tri hlavné zložky tvoria aj v tomto prípade láska, túžba a dospievanie. Nájsť sa dajú v každej rozprávke. Andrea Gregušová sa preto snaží čitateľa zaujať svojimi hrdinami a idylou, ktorá v jej rozprávkovom svete vládne.

Všetky prítomné postavy, vrátane pyšných dvorných dám, sú vo svojej podstate dobré. Správajú sa v súlade s pravidlami. Neintrigujú, aj keď od toho nemajú niekedy ďaleko. Nesťažujú sa, aspoň nie hlasno a naozaj iba vtedy, keď na to majú právo. Nesnažia sa o nejaký ten temný prevrat. Fungujú podľa šablóny, akú im ich panovník vytvoril. Sú dokonalé, harmonické, cnostné a milujúce svojho kráľa. Vy však neviete, odkiaľ sa táto ich zbožnosť vzala. Vnímate len to, že vám to vadí, pretože všade objavujete úplne rovnakých rozprávkových ľudí, ktorých viete rozlíšiť iba tak, že vás na to upozorní priamo rozprávač.

Jedinými negatívnym javom v celej rozprávke je Dym. Dym ovláda princeznú, jej činy a tým komplikuje dvoranom nažívanie medzi chladnými múrmi veľkého kráľovstva. Vysáva z každého život, majetnícky si privlastňuje jeho sny, túžby, tajné želania, a aj napriek tomu vo vás jeho postava nedokáže vyvolať žiadne výrazné emócie.

Dym je jednoducho pasívny. A čo je najhoršie, ľahostajne trápi princeznú, ktorá ho stále oddane miluje, hoci si uvedomuje, že jej ubližuje. Niekedy si poplače, inokedy zúri a svoju nelichotivú situáciu rieši tak ako strážca svetla, kráľovskí pestúni, jej súrodenci či jedna jediná slúžka, ktorá má byť pre všetkých neviditeľná – nečinnosťou.

Nina chradne na tele aj na duši. Ale my to nevnímame. Niežeby sme to vnímať nechceli, len málo prepracovaná charakteristika nám to jednoducho nedovoľuje. Preto svoju pozornosť upriamujeme na vývoj príbehu.

Rozprávanie sa začína celkom zaujímavo, zápletka ale prináša koniec v podobnom duchu, v akom nám autorka predstavuje svoje postavy. Je taký trošku neprirodzený a nejasný. Konfrontácia s vnútornými démonmi má veľmi rýchlu dohru a vy ste s ňou nepokojní, pretože vám uniká pointa dlhej predohry.

Márne v príbehu hľadáte nejaké ponaučenie. Jednoducho nie je. V rozprávaní sú síce prítomné pasáže, kedy nejaká akcia vyvoláva reakciu a v hmlistom náznaku poukáže na to, že nič neostane nepotrestané, alebo sa vám to nebodaj nevráti. Mladistvý čitateľ si to však uvedomuje iba letmo a skôr si k srdcu vezme presný opak.

Štvrtá rozprávková kniha od Andrey Gregušovej je trošku rozporuplná. Nehrá sa s plastickým rozprávkovým svetom naplno. Nevyužíva svoj potenciál a neprináša nič nové ani lepšie spracované, ak ide o rozprávky alebo fantastické príbehy. Na druhej strane ponúka príbeh, ktorý je nasiaknutý dobrom, neuveriteľne krásnymi opismi, zvučnou slovenčinou a jednou jedinou unikátnou postavou, za ktorú by ste v istých momentoch chceli položiť svoj vlastný život. Volá sa Slnečnica a stretnúť ju je takmer nemožné, pokiaľ neostanete bdieť až do neskorej noci.

Ak teda vyhľadávate jednoduché oddychové čítanie, čítanie bez mravoučného podtónu, čítanie pre radosť, čiže niečo, nad čím nemusíte hĺbavo premýšľať, je Nina pre vás ako stvorená. Neurazí vaše čitateľské ja. Decentne vás prevedie jednou súčasnou modernou rozprávkou a vnesie do vášho príbytku i svetlo. A časom i ten neposedný Dym, s ktorým by ste si mali aspoň raz rezko zatancovať.

Rozprávková kniha, ktorá sa nám z vydavateľstva Slovart prihovorí v septembri, presne v ten kúzelný moment, kedy sa začína aj Ninine dobrodružstvo, chce osloviť mladých čitateľov od 12 do 15 rokov. Veríme, že sa jej to podarí, pretože nápad má napriek svojim chybám potenciál, zapadá do vzorcu populárnych oddychových kníh pre deti a mládež. V správnom pomere dávkuje kúsok romantiky, štipku napätia, uncu strachu i metrák neopakovateľných fiktívnych zážitkov. Je inšpirovaná skutočným príbehom a nemotorne (ale v dobrom slova zmysle) sa snaží motivovať k tomu, aby sa nikto nikdy nevzdal. Snáď si nájde svoje stále miesto v knižnici rovnako pojašenej princeznej či statočnej dievčiny, čo zvádza dlhý a únavný boj so svojím vlastným zlým Dymom. Ale to vonkoncom nevadí. Práve naopak – nás to iba poteší!

*Vývin umelej autorskej rozprávky úzko súvisí s vývinom a premenami ľudovej rozprávky. Autori na ňu nielen nadväzujú, ale ju aj pretvárajú – prispôsobujú ju dobovým estetickým požiadavkám, lebo na nej stavajú vlastný rozprávkový model.

Autor/ka: Andrea Gregušová
Názov diela: Nina, tanec v zajatí Dymu
Vydavateľstvo: Slovart