13%

Žihadlá, Nákaza, Večná noc
Autor: Guillermo del Toro a Chuck Hogan
Vydal: Ikar, Beta - Pavel Dobrovský a William Morrow
E-shop: -
Hodnotenie: 92%
Dej prvej časti: Byli tu vždy. Upíři. V ústraní a temnotě. Čekali. Teď přišel jejich čas. Během týdne dostanou Manhattan. Za měsíc celou zemi. Za dva měsíce – celý svět. Boeing 777 přiletí na letiště JFK v New Yorku a v pořádku roluje k terminálu, když tu se najednou letadlo zastaví a systémy přestanou reagovat. Všechny rolety v okénkách jsou zatažené, nikde žádné světlo, komunikační kanály utichly. Pozemní personál tápe ve zmatku, než konečně povolá na pomoc tým pro vyšetřování biologických hrozeb. Na palubu letadla vstupuje Dr. Efraim Goodweather, šéf týmu, a z toho, co tam najde, mu ztuhne krev v žilách. Co se děje, naopak dobře chápe Abraham Setrakian, starý pán, který přežil holocaust, pak se stal vídeňským profesorem a nakonec zastavárníkem ve Španělském Harlemu. Ví, že v tuto chvíli začíná válka… Rozhoří se monumentální bitva s vampýřím virem, který zamořuje ulice New Yorku. Doktor Goodweather, ke kterému se přidá Setrakian a pestrá hrstka bojovníků, se musí pokusit nákazu zastavit a zachránit město, v němž žijí i jeho manželka a syn. Vizionářský tvůrce oskarového filmu Faunův labyrint Guillermo del Toro a spisovatel, nositel Hammettovy ceny, Chuck Hogan společně vložili svou fantazii do smělého, epického románu o děsivé bitvě mezi člověkem a vampýrem, který ohrožuje veškeré lidstvo.

Guillermo del Toro a Chuck Hogan: „Zhoubný kmen, Strhujúca upírska trilógia i The Strain“

Prvá časť trojdielneho vedecko-fantastického románu s prímesou kvalitného hororu The Strain vyšla v roku 2009 najprv v americkom vydavateľstve William Morrow, neskôr v slovenskom vydavateľstve Ikar a o necelý rok aj v českom nakladateľstve Beta – Pavel Dobrovský. Paradoxom i naďalej ostáva správa, že táto populárna knižná dystopická upírska trilógia od Guillerma del Tora a Chucka Hogana prežíva menší televízny „boom“ pomaly dva roky od premiéry prvej série, a to aj napriek tomu, že o pôvodný scenár od Guillerma del Tora nikto neprejavil záujem. Námet musel najprv uzrieť svetlo sveta v knižnej podobe, aby oslovil väčšie televízne spoločnosti, ktoré v tejto chvíli strašia majiteľov televíznych prijímačov vírusom prinášajúcim záhubu ľudstva v oveľa väčšom rozmere, na aký sme pri podobných projektoch jednoducho navyknutí.

The Strain, alebo ak chcete Zhoubný kmen, tvoria tri objemné knižné zväzky – Nákaza / Žihadlá, Pád / Nákaza a Noc až navěky / Večná noc –, ktoré sa v roku 2011 dočkali aj komiksovej podoby. Na úctyhodných 24 komiksových zošitoch pracovali nonstop takmer 5 rokov scenárista David Laphman (Stray Bullets, Deadpool, Spider-Man, Wolverine, atď.) a ilustrátor Mike Huddleston. Komiksy, podobne ako televízny seriál, sa stali obľúbenou „ilustrovanou“ atrakciou a od vydania prvého čísla ich sprevádzala príjemne pozitívna kritika. Vo svete trblietavých upírov, upírov zvodcov či jednoducho priveľmi presladených upírov, ktorí na nás číhajú snáď na každom kroku, je práve The Strain vítanou zmenou. Táto zmena síce nie je bezchybná, ale pokojne obstojí aj pri takej konkurencii, akou je Dracula od Brama Stokera či The Vampyre v podaní Johna Polidoriho.

Obálky pôsobia fádne, príbeh sa rozbieha pomaly, na mágiu ako takú môžeme úplne zabudnúť, a podobne tak sa budeme musieť zmieriť s tým, že hlavní hrdinovia neoplývajú žiadnou nadpozemskou silou, sú smrteľní, sem-tam neohrabaní a majú z pekla šťastie. Toto všetko dokopy vytvára taký ten známy tuctový obrazec tuctovej knihy s tuctovým námetom i tuctovým spracovaním. Guillermo del Toro je však megaloman. Televízny, seriálový i knižný. Nič nenecháva na náhodu, všetko má premyslené, a čo je najdôležitejšie, aj z ošúchanej témy dokáže vyťažiť maximum. Zatiaľ čo väčšina fantastických románov baví čitateľov svojou naivitou, rozprávkovou drsnosťou alebo okázalou mystickosťou, upírska trilógia týchto dvoch pánov šokuje.

Prvý diel sa začína úplne obyčajne. Na NY letisku pristane lietadlo. Piloti, a ani posádka, nereagujú na výzvy dispečingu. Násilné vniknutie do útrob veľkého stroja odhalí niekoľko znepokojivých zistení a celý strašidelný prípad preberá do rúk doktor Ephram Goodweather. A ako to už býva zvykom, od tohto momentu sa začnú po celom svete diať čudné veci, ktoré vás prostredníctvom spomienok starého profesora Setrakiana zavedú nielen do exotických kútov sveta, ale aj k záhadám, ktoré sa ľudstvo snažilo rozlúštiť od dôb svojho počiatku.

Guillermo del Toro a Chuck Hogan si pre nás pripravili cestu v čase. Podávať k nej budú hravú zmes starého folklóru, novodobých koncentračných táborov a zmeneného potravinového reťazca, v ktorom už dávno nedominujú ľudia. V príjemne filozofickom rozjímaní sa dotknú biblického zrodenia sveta. Na pretras si vezmú aj médiá, hystériu spôsobenú skreslenými informáciami i boj o moc. Nebudú sa báť zájsť až za hranice desivých vízií a uvrhnúť ľudstvo do nového temného veku, ktorý sa začal tzv. Nocou nula. Načierať budú aj do nestálych vôd okultných vied, rôznych alchymistických záhad, jemného ezoterického klišé, a to s taktnosťou, ladnosťou a predovšetkým prepracovanosťou, pretože výstavba tohto unikátneho diela podlieha rôznym žánrovým variáciám i presahom. Pri nesprávnom dávkovaní by nebola atraktívna. Obsahovala by veľa zle spracovaných informácií a čitateľa by zbytočne miatla. Správny pomer prináša úspech a predovšetkým lákavú kvalitu. A tá pritiahne nejedného náročného čitateľa.

Príbeh sám o sebe nie je zložitý. Je pomerne jednoducho nalinkovaný. Každá postava, dôležitá pre jeho napredovanie, má v ňom svoje miesto a aj priestor na to, aby sa vyvíjala. Bohaté literárne zdroje, ktorými je predovšetkým rozprávanie starého profesora Setrakiana popretkávané, vnáša do dejovej linky príjemné osvieženie. Odhaľuje vám fakty, o ktoré by ste zrejme nikdy nezakopli, a zároveň vás pomocou fiktívneho zážitku vzdeláva.

The Strain (TV)

Vy viac-menej spolu s profesorom zastávate akúsi úlohu učenca – antikvára a túto novú rolu si užívate plnými dúškami, pretože profesor, podobne ako zvyšné postavy, nie je jednotvárny. Je plastický a poddajný. Prirodzene reaguje na rôzne vyhrotené situácie a snaží sa riešiť vzniknuté problémy s chladnou hlavou, občasným zatajovaním nejakej dôležitej informácie alebo priamou manipuláciou. Napriek tomu, že je kladným hrdinom, je predsa len človekom. Má svoje zlé a aj svoje dobré dni. Nie je neomylný a aj keď sa mu ťažšie vlastné chyby priznávajú, snaží sa ich neopakovať a zmieriť sa s nimi.

Podobne zaujímavou postavou je aj doktor Ephram Goodweather. V jeho prípade by ste automaticky očakávali mnoho kladných vlastností, ktoré sú pre postavy vedcov typické. I v tomto prípade si dali autori záležať na tom, aby vám odhalili širokú paletu pestrých charakterov, ktoré majú v prvom rade pôsobiť autenticky. Doktor je síce smoliar, hlavne v medziľudských vzťahoch, má za sebou aj nepríjemnú minulosť, no narozdiel od klasických hrdinov v post-apokalyptických príbehoch on svoj boj s vlastnými démonmi prehráva.

Od prvého až po posledný diel prechádza Ephram Goodweather niekoľkými premenami. Všetky sú úzko prepojené s udalosťami, ktoré so sebou prináša neznámy vírus meniaci ľudí na strigoi. Raz je hore, raz dole, nad vodou sa snaží držať svojsky – nadmernou spotrebou liekov a alkoholom. Prichádza o všetko, a aj napriek tomu dokáže pozbierať sily na to, aby niečo pre náš svet urobil. Neurobí to tak hrdinsky, ako napríklad Rick Grimes zo seriálu The Walking Dead, ale v jeho čine sa odrazí obyčajná ľudskosť človeka na dne, ktorý sa zmieril so svojím osudom a odpustil nielen svojim blízkym, ale aj sebe.

Príťažlivé archetypy predstavujú aj doktorka Nora Martinezová či syn Ephrama Goodweathera Zachary. Zachary aj Nora intenzívne bojujú so smenou, ktorú so sebou tajomný Majster a jeho anarchia prinášajú. Neboja sa urobiť scénu, za niečím si tvrdo stáť, odmietajú poslušnosť... hľadajú vlastné hranice, snažia sa prekročiť svoj tieň, poprieť v sebe svoje ja a mnoho ráz sa vrhajú do nebezpečenstva, len aby si niečo dokázali. Na jednej strane veci komplikujú, na tej druhej odzrkadľujú to, čo je pre ľudí v bezvýchodiskovej situácii príznačné – strach. Pre čitateľa pôsobia návykovo. Svojou silnou osobnosťou ho držia v napätí, a tak pomáhajú prítomnému rozprávačovi nevyložiť všetky karty na stôl skôr, ako je to pre zvrat v deji žiadané.

Guillermo del Toro a Chuck Hogan svojou zvláštnou vedecko-fantastickou trilógiou (v dobrom slova zmysle) neurobili vlastne nič iné, len nastavili ľudskej rase zrkadlo. Pomocou fantastických prvkov, ktorými zjemnili naturalistickú linku v deji, vyzdvihujú myšlienku druhého Holokaustu. Toto citlivé miesto v dejinách nezhadzujú, práve naopak, upozorňujú na rovnaký vzorec správania, ktorý môže časom priniesť katastrofu podobného rozmeru. Napriek tomu, že aj ich námet čerpá zo známych tém, myšlienok, ideí či, dokonca, literárnych predlôh, je v konečnom dôsledku zaujímavý, pretože sa spracoval na dnešné pomery originálne.

Fanúšikovia tohto mexického režiséra možno v knižnej trilógii neobjavia nič nové. Romány ich však neurazia, dovolia im zaspomínať si na staré dobré časy i stráviť niekoľko pekných chvíľ v spoločnosti dobrých kníh. Ak si odmyslíme nedostatky v podobne rozvláčnych pasáží, ktoré so sebou priniesli denníkové vsuvky jednotlivých postáv, plynulo všetko rýchlo, hladko i pútavo. Samozrejme, tri knižné romány, ktoré od tejto chvíle budete poznať pod hromadným označením The Strain, sú určené hlavne pre čitateľov, ktorí majú radi podobnú zmes žánrov a nevadí im nadmerné množstvo monologických statí či faktografické repliky. Určené sú aj pre tých odvážlivcov, ktorým nerobí problém čítať medzi riadkami a puntičkársky nelipnú na korektnosti jednotlivých údajov, predsa len ide o fikciu, ktorá svoj inšpiračný zdroj našla v jemne prikrášlenej histórií či folklóre.

Podobne ako iné fantastické príbehy aj trilógia The Strain sa snaží osloviť dnešného čitateľa a čo-to prispôsobiť jeho potrebám alebo nárokom. Zároveň si však zachováva svoju tvár a jednoducho baví, pretože beletria je aj o tom - pobaviť netradične. A to títo dvaja páni zvládli výborne.

Autor/ka: Guillermo del Toro a Chuck Hogan
Názov diela: Žihadlá, Nákaza, Večná noc
Rok vydania: 2009