16%
17%
12%

Tisíc masek
Autor: Antonín Tesař
Vydal: Kobuta
Oficiálna anotácia vydavateľstva: „Než přišel ten cizinec v masce, byl v naší vesničce klid. Rybí příšery z jezera se neukázaly nad hladinou už několik týdnů, obětní rituály na počest černé kozy z lesů probíhaly přesně podle plánu a velekněžka zvěstovala, že přijde dobrá sezóna. Jenže ten chlap v masce, co přišel kdovíodkud pěkně zamíchal místníma pořádkama. Slíbil, že přivolá černou kozu z lesů a ta nám pomůže konečně se zbavit těch pitomých ryb z jezera. Ale udělal mnohem víc než to. Víc, než bysme si přáli...“

Pod maskou českého Lovecrafta

Komiks z nenápadného vydavateľstva Kobuta je taký tajomný ako jeho názov – TISÍC MASEK. Niekoľko postáv si v ňom masku síce nasadí, no v prípade názvu ide skôr o metaforu na zlo skrývajúce sa v každom z nás.

Tvorcovia komiksu, českí bratia Antonín a Jiří Tesař, nepatria až k takým nováčikom, ako by si mnohí z nás mysleli. Na svojom konte majú Gymnázium příšer (Kobuta 2010), Versus (Yatum 2012) a niekoľko komiksov uverejnených v komiksových zborníkoch Vějíř (Kobuta 2009 - 2016). Jeden z bratov píše (Antonín), druhý kreslí (Jiří), spolu však ladia. Z nedlhého komiksu Tisíce masek sa tak stáva malý (formátom), čiernobiely, strašidelný, ale za to veľmi čítavý komiks, ktorý zručne odkazuje na Lovecraftovskú mytológiu.

Pri čítaní tohto sympatického diela som mal občas pocit, ako by ma z každého jedného okienka (komiksového, samozrejme) pozorovalo nejaké to neviditeľné zlo. Kombinácia použitých motívov drží po kope až do samotného vyvrcholenia, ktoré celkové vyznenie príbehu nijako nenarúša, avšak zanecháva za sebou množstvo nezodpovedaných otázok. Hádam bratia Česi využijú svoj potenciál dobre a napíšu pokračovanie, pretože uiniverzum, ktoré vytvárajú, je nadmieru pôsobivé. Čo ale naopak pôsobivé nie je, je časté používanie vulgarizmov. Tie sú mnohokrát použité nemiestne, bez vyššieho cieľu a zámeru, a tak namiesto toho, aby občas odľahčili situáciu, alebo pridali textu hlbší význam, len zbytočne vyšumia do prázdna. A tým ochudobnia čitateľa o vierohodnosť predloženého príbehu. S týmto problémom sa iste každý vysporiada po svojom. Mne to však vadilo.

Ilustrácie Jiřího Tesaře sú jednak čiernobiele a jednak pôsobia ako z undergroundových komiksov z pred desiatok rokov, lenže komiksu Tisíc masek tento retro štýl vôbec neprekáža. Jiří zrejme nepotrebuje kráčať s dobou. To ona kráča s ním. Odkazy na diela H. P. Lovecrafta (napríklad Dagon, Dunwická hrôza a ďalšie) a atypická kresba (hlavne čo sa týka stavby tela a celkovej povahokresby postáv) skvelo sekunduje ponurej atmosfére. Okrem niekoľkých vulgarizmov a incestov nájdete u bratov Tesařovcov aj niekoľko násilných úmrtí, pochybných hrdinov, pár satanistických rituálov a oblúd, ktoré spolu rozohrajú hororovú hru o jednu nenápadnú dedinku (a možno i o celý svet).

Ak patríte k fanúšikom superhrdinských komiksov, možno sa vám bude zdať celá kompozícia príbehu divná.

Tento komiks, ale divný má byť:

1. Postavy v ňom sú divné, ryby ohavné.
2. Celá tá zavšivená dedinka kdesi v údolí aj s tým ich kultom Čiernej kozy je divná.
3. Hlavný hrdina v knihe chýba, ale aj tak je divný...

Ticíc masek v žiadnom prípade nemožno radiť k mainstreamovým komiksom. Samotné prevedenie osloví skôr milovníkov českého undergroundu. A ak nie prevedenie, tak aspoň príbeh. Hovorí o dedinke vzývajúcej Čierneho kozla a vzdorujúcej zdegenerovanému rybiemu tvorstvu, ktoré sa kvôli teplotám presťahovalo do neďalekého rybníka. Potom už stačí, aby sa odniekiaľ zjavil záhadný muž v maske, nastolil chaos a zmizol. Príbeh je v podstate jednoduchý, viac-menej nápaditý, svojský a pre fanúšikov H. P. Lovecrafta bude určite znamenať viac. K tomu všetkému ešte aj ide o takmer domácu (CZ) tvorbu a nepodporiť niečo také, by znamenalo pobúriť nejedného slovanského boha.

P.Š: Ide leto a je len na vás, ako ho strávite. Pokiaľ si robíte zálusk na trochu zkazenosti a čiernej mágie, alebo plánujete navštíviť dedinku zlých mravov, tak Tisíc masek je tou najbezpečnejšou cestou. Navyše je cenovo dostupný, aj keď možno tak trochu stratený medzi konkurenciou, no rozhodne stojí za prečítanie.

Autor/ka: Antonín a Jiří Tesař
Názov diela: Tisíc masek
Vydavateľstvo: Kobuta