19%
17%
13%

Jackaby
Autor: William Ritter
Vydal: Host
Oficiálna anotácia: Abigail Rooková právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona nutně potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva objasňujícího nevysvětlené jevy, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého – což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborně hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že za vším stojí nelidská stvůra, jejíž existenci policie – s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea – vytrvale popírá.

Jackaby (William Ritter)

Na sklonku roku 2015 nám brněnské vydavatelství Host přineslo zajímavou, detektivně laděnou knihu spadající do kategorie young adult, tedy cílící na mladistvé čtenáře, v níž nechybí záhady, nadpřirozeno a samozřejmě je nám slibována také neocenitelná dávka vtipu. Kniha, která na první pohled upoutá velmi zdařilou obálkou, je prvotinou amerického autora Williama Rittera. Ačkoliv se Jackaby nevyhne některým nešvarům začínajících spisovatelů, přesto ji stojí za to číst.

Píše se rok 1892 a mladá dívka Abigail Rooková se dostává do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Po neustálém cestování a životních zklamáních touží najít si práci, aby se nemusela vrátit ke svým pedantským rodičům. Po několika přešlapech je na mizině a její vidina dobrodružství se ztrácí v nenávratnu. Vše se však změní, když při svém pátrání po novém místě, narazí na podivný inzerát hledající asistentku vyšetřovatele. Vzhledem k tomu, že nemá kam jít, rychle sáhne po své šanci a setkává se tak se ztřeštěným detektivem Jackabym, kterému se zrovna naskytl nebezpečný případ vyšetřování sériového vraha. Abigail záhy zjišťuje, že její vnímavost může být detektivovi velmi přínosná a neúnavně ho následuje v jeho konání, ačkoliv kolem města se stahuje smrtelné nebezpečí, při němž mohou oba lehce přijít o život.

Jackaby se svým výstředním oblečením je velmi zábavnou postavou potrhlého detektiva, který dokáže vidět nadpřirozené bytosti a jevy a zároveň trochu připomíná svým asociálním chováním a nedostatkem taktu Sherlocka Holmese, tím však pro mě veškerá podobnost s touto literární postavou končila. Abigail je zase klasická mladá dívka, která se nechce nechat začlenit do konvencemi svázané společnosti, kde je úloha ženy značně omezená. Jde o poměrně běžný prototyp ústřední postavy YA literatury s tou výhodou, že zde máme spíš skutečnou hrdinku než ubrečenou či rozmazlenou protagonistku, která většině starším čtenářů leze na nervy. Abigail si své sympatie jistě zaslouží stejně tak, jako její podivínský doprovod. Příběh je poměrně jednoduchý, ale nechybí i nějaké ty překážky, aby nebyl tak přímočarý, a samozřejmě milostné vzplanutí, které ocení zvláště čtenářky.

V knize se setkáváme s poměrně dobře použitými nápady z oblasti mytologie i vtipnými momenty, které vznikají při konfrontacích mezi jednotlivými rozdílnými charaktery. Co mi však vadilo byla jistá chaotičnost jak během scén, tak v dialozích, které autor viditelně ještě nezvládá na lepší úrovni. Občasné zbytečné vysvětlování na místech, kde vůbec nemusí být a absence téhož ve chvílích, kdy by to dokázalo prohloubit příběh, je rovněž chybou spíše pro starší a náročnější čtenáře. Často se setkáváme s opakováním zřejmého a nimráním se v Abigailině minulosti a jejích vztazích k rodičům, které přece jen mohlo být trochu lépe rozvedeno a popsáno jiným způsobem.

Avšak většina nešvarů se zde objevuje spíše po stránce stylistické než příběhové. Vzhledem k tomu, že jde o prvotinu, doufám, že se autor v dalších dílech více vypíše a tyto nedostatky se odstraní. Napětí a akce je zde také pomálu, přesto nebo právě proto je čtení Jackaby velmi příjemnou odpočinkovou záležitostí. Myslím, že cílová skupina, tedy mladiství, zde budou spokojeni. Hlavně v případě, že hledají dobrodružnou a detektivně laděnou oddechovku s příběhem, do něhož se dá rychle a snadno začíst, a nevadí jim ženská hrdinka v hlavní roli. Rozhodně jde o velmi zajímavý titul s krásnou obálkou a pěkným zpracováním.

Online listovanie v knihe - Jackaby (William Ritter)

Autor/ka: William Ritter
Názov diela: Jackaby