16%
17%
13%

Vražedné struny
Autor: Oscar de Muriel
Vydal: Host
Vydavateľstvo Host: Edinburgh, rok 1888. Ve svém pokoji je nalezen zavražděný houslista. Služebná mrtvého virtuosa přísahá, že v noci slyšela hrát několik hudebníků, ale v zamčené místnosti je jediné tělo a neexistuje cesta dovnitř ani ven. Způsob provedení vraždy nápadně připomíná dílo Jacka Rozparovače, a tak Scotland Yard ve strachu z všeobecné paniky vyšle detektiva Iana Freye, aby případ naoko vyšetřoval jménem oddělení zabývajícího se okultismem. Jenomže Freyův nový šéf, inspektor „Devítiprsťák“ McGray, skutečně v tyto nadpřirozené nesmysly věří. McGraye dovedla k pověrčivosti jeho tragická minulost. Ale i Frey nakonec musí uznat, že nad tímto případem zůstává rozum stát. A když jednou někdo přijde o rozum, kdo ví, o co přijde příště…

Vražedné struny

Listopadová novinka Vražedné struny brněnského nakladatelství HOST by se dala označit za historickou kriminálku, v níž si přijdou na své jak milovníci zapeklitých případů, viktoriánské doby a charismatických postav, tak i nadpřirozena. Již anotace slibuje, že se nám do rukou dostává titul, který uspokojí náročné čtenáře i fanoušky Sherlocka Holmese, a vězte, že tento slib není ani v nejmensím nadsazený.

Velká Británie se třese před Jackem Rozparovačem, který brutálně vraždí v Londýnských ulicích. To ovšem není věc, která trápí inspektora Freye, jemuž se během krátké doby převrátil život vzhůru nohama. Během jednoho dne byl totiž odvolán z případu, propuštěn a znemožněn. Jeho snoubenka zrušila zásnuby a v očích svého otce je opět hanbou rodiny. Druhá šance v podobě převelení do Edinburghu se nezdá být ani trochu výhrou, ale spíš další katastrofou. Zvláště když případy krvavých a zapeklitých vražd připomínají Jacka Rozparovače, ale zároveň jsou obestřeny těžko vysvětlitelnými tajemstvími. I přesto se Frey do vyšetřování pouští s plným nasazením, aby zabránil šíření paniky a strachu. Na neznámém místě však není snadné řešit případ, který má zachránit nebo zcela potopit vaši kariéru. Zvláště pak, když máte za nadřízeného okultismem posedlého Skota. Smrt houslisty zavražděného ve svém zevnitř zamčeném pokoji, satanistická znamení a ztracené prokleté housle však předkládají víc otázek než odpovědí. A ne všechny se slučují s racionálním uvažováním.

Vražedné struny z pera Oscara de Muriela jsou debutem poměrně mladého autora, přesto jsou mistrně zpracovány jak po stránce dějové, tak stylistické. Historický detektivní román je prosycen temnou, místy až hororovou atmosférou, ale autor nezapomíná ani na odlehčení v podobě vtipných momentů a zábavných konfrontací mezi jednotlivými postavami. Zatímco Ian Frey pochází z vyšší společenské třídy a potrpí si na slušné chování zrovna jako na kvalitní oblečení, inspektor McGray je podivín nedbající o svůj zevnějšek a má sklony věřit více na nadpřirozené jevy jak na zdravý rozum. Oba tito aktéři mají působivě propracované a rozdílné charaktery, takže se během jejich společného vyšetřování dočkáme mnoha výměn názorů a pošťuchování. Ačkoliv Frey může působit lehce snobským dojmem, je snadné si k němu získat sympatie. Charaktery postav jsou vypracovány zdatně a věrohodně. Autor umně zakomponoval pohnutky a motivace, a také čtenáře nenásilně seznámil s McGrayovou tragickou minulostí, což také objasňuje důležité rysy jeho chování.

Velkou předností této knihy je pak samotné vyšetřování podivností, které se tváří, že je nadpřirozené povahy, ale lze je řešit především poctivou detektivní práci. Scény jsou čtenáři předkládány s pečlivostí a jsou dobře promyšlené. Nemusíme se tedy bát zbytečného balastu a hluchých míst nebo roztříštěného děje. Kniha rychle plyne, odsýpá a ani chvíli nenudí. Případ se sice zprvu zdá složitý, ale autor jej dobře ukočíroval, i když v některých místech jsem cítila velkou inspiraci Lerouxovým Fantomem opery, což však může být jen můj subjektivní dojem. Velmi zdařilé jsou popisy viktoriánského Edinburghu i tehdejších zvyků, magie a okultismus jsou zde v kontrastu s vědou a průmyslovou revolucí a troufám si tvrdit, že tento román by měl potěšit i každého fanouška steampunku. Zpracování je na velmi vysoké úrovni. Kniha je v tvrdých deskách s čitelným písmem a v krásném provedení. Jediné, co se mi na ní nelíbilo, je divná a nic neříkající obálka. Tento první díl z plánované trilogie je zajímavou a skvěle promyšlenou knihou, která určitě stojí za pozornost, a pokud máte rádi historické krimi, rozhodně si ji nenechte ujít, byli byste ochuzeni o skvělý kousek.

Autor/ka: Oscar de Muriel
Názov diela: Vražedné struny
Vydavateľstvo: Host