16%
17%
12%

Želvy Ninja - Menu č. 2
Autor: Kevin Eastman a Peter Laird
Vydal: Comics Centrum
Comics Centrum: Druhé číslo Želv Ninja je ještě nabušenější než to první. Dozvíme se kam se poděl mistr Tříska a odhalíme původ tajemné látky, která zmutovala Želvy. Přitom si jen tak odskočíme na mezigalaktické hry na Triceratonu. A hádejte, kdo je vyhraje. Hřbety všech 40 dílů série vytvoří v knihovně obrázek Leonarda, Rafaela, Michelangela a Donatella.

TMNT 02 - Druhé menu bez hraníc

Ako už bolo avizované v minulej recenzii, Comics Centrum nám prináša druhú knihu zo 40-dielnej edície pôvodných TMNT komiksov. Čo nevidieť, zavíta na český a slovenský trh aj ich tretí diel. Vôbec však netuším, akým smerom sa budú ďalšie dobrodružstvá ninja korytnačiek uberať. Môže za to hlavne TMNT MENU 02, ktoré síce priamo nadväzuje na prvý diel, no čitateľovi predstavuje dobrodružstvo úplne nového rangu.

Fantázia Eastmana a Lairda zavedie tentoraz čitateľov ďaleko za hranice nastoleného režimu, aby im dokázala, že svet, ktorý stvorili, má stále čo ponúknuť. Aby svoje tvrdenie autori obhájili, pokračujú tam, kde skončili, ibaže úplne inak, ako by sa dalo čakať. Zápletka načrtnutá v TMNT 01 sa čiastočne uzatvára a - áno - dozviete sa niečo viac o vzniku korytnačiek a - áno – zistíte, kde zmizol pohrešovaný majster Tříska. Na to, aby sme vyriešili celú záhadu, musíme ale podstúpiť cestu z kanalizácií, a to nielen na zemský povrch, ale rovno si to namieriť za našu slnečnú sústavu. Naši hrdinovia si totiž ako zvyčajne zvolili tú nebezpečnejšiu variantu a zobrali celý príbeh okľukou.

Na prvý pohľad sa prvý komiks v knihe tvári rovnako ako ten z prvej knihy. Hneď v úvode sa v rámci výcviku zapletú korytnačky s klanom Noha, prahnúcim po pomste za Trhačovu smrť. Súboj s klanom sa koniec-koncov stáva iba nepatrnou pripomienkou prvého komiksu (TMNT MENU 01), pričom vytvára akýsi podklad k tomu, aby sa v príbehu objavilo známe logo TCRI. Aj keď je to vlastne celé úplne inak, hlavná pozemská línia sa točí práve okolo tejto záhadnej firmy. Pozemskú líniu zastáva hlavne preto, lebo naši zelení opancierovaní zvedavci nedobytnú pevnosť nielen navštívia, ale nájdu v nej aj svojho majstra Třísku (ktorého iba tak mimochodom zajali mimozemské mozgy navlečené v eksoskeletoch). Vďaka pokročilej mimozemskej technológii (translokačnej matrici – tzv. transmat) však štvorčlenný tím ninjov mizne zo zemského povrchu. Dá sa povedať, že druhé menu (a s ním i prvý komiks) ponúka naozaj rýchly a nečakaný štart.

Druhý komiks v druhom menu s poradovým číslom 5 reprezentuje obálka ako vystrihnutá z barovej scény Hviezdnych vojen. A my si vieme domyslieť, čo bude nasledovať. Korytnačí ninjovia sa opäť ocitli v tmavej uličke, lenže ani vo sne by im nenapadlo, že svoju rodnú planétu Zem vymenia za planétu Federácie s názvom D´Hunib. Ďalší nečakaný zvrat nastáva v okamihu, keď sa na scéne zjaví robot Zbehoid. Táto mierne otravná postavička je tŕňom v oku generála Blanquea, ktorý ho označil ako vraha. Označenie Zbehoid pritom prináleží profesorovi Honeycuttovi, ktorého telesná schránka síce zahynula, no jeho geniálna myseľ skončila v robotovi Salovi. Sotva nám nový hrdina objasní svoje tajomstvo, už aj má na krku ďalší problém v podobe neľútostnej rasy Tryceratonov. Takže Federácia verzus Tryceratoni, Zbehoid na úteku a štyria humanoidní mimod´hunibskí návštevníci, ktorí nemajú na tejto planéte čo hľadať. Popri tom nechýba spomínaný mimozemský bar, únos Zbehoida, naháňačka na vznášadlách, ani poriadny vojenský konflikt. Táto komiksová lahôdka je od začiatku do konca preplnená akciou, ženúcou sa k napínavému koncu a našim hrdinom začína dochádzať nielen kyslík.

Akčne vražedné tempo nasledujúceho komiksu preruší azda už len pozemská pasáž s April O´Neilovou. Pátra po svojich korytnačích priateľoch, no nevie ich nájsť. Do príbehu sa vkradne i reportér kanála 6 (Mc Naughton) s reportážou o záhadnom záblesku nad TCRI. V konečnom dôsledku táto krátka pozemská vsuvka vôbec nepôsobí zbytočne, pretože na chvíľu dovoľuje čitateľovi vydýchnuť si a zároveň pripomína, kde a ako sa to celé začalo. Vesmírne dobrodružstvo, do ktorého sa ninja korytnačky zaplietli, je totiž také veľkolepé, že ihneď zabudnete na Splintera, April i na celú slnečnú sústavu. Predposledná kapitola druhého menu je tentoraz zameraná hlavne na Tryceratonov. Čo sa korytnačiek týka, tie sú proti svojej vôli vrhnuté do zápasníckej arény, kde sa musia popasovať s doterajšími šampiónmi. Táto časť komiksu síce veľa originality neprináša, no pri vymýšľaní názvov sa autori komiksu určite nenudili. Narazíte tu nielen na Tryceratonov, ale aj bokovky v podobe Noicov, Trogov či mnohonohého Spasmosaura. Zbehoid rieši svoje problémy. Stal sa väzňom najvyššieho tryceratonieho vodcu Zaramona. Popravde, keby Zaramon nenosil fialový plášť, len ťažko by ste ho dokázali odlíšiť od jeho stúpencov. Korytnačky s tým, nanešťastie, problém nemajú a v snahe zachrániť Zbehoida, likvidujú každého, kto sa im postaví do cesty. Vďaka správne načasovanej náhode sa ale Zbehoid, korytnačky a pár (nepár) Tryceratonov, ocitá opäť na Zemi.

S príchodom poslednej kapitoly prichádza aj ďalší záblesk nad TCRI a reportér Mc Naughton je znovu vo vytržení. V okolí budovy sa sústreďujú policajné jednotky a spolu s národnou gardou sú pripravené k útoku. Kým tam vonku to začína vrieť, v centre TCRI konečne dochádza k rozuzleniu celej záhady. Tvárou v tvár stoja proti sebe traja Tryceratoni, štyri korytnačky, jeden robot, potkan a nemalé množstvo mozgov v robotických kombinézach. Je na čase, aby si slizké mozočky (znalcom TNMT univerza známi aj ako Utromovia) a Tryceratoni padli do rany a aby nám prezradili svoje skryté tajomstvá. A tak sa čitateľ dozvie o stroskotanej vesmírnej lodi, o pôvode záhadnej látky (známej aj ako mutagen), ktorá pred pätnástimi rokmi spôsobila nejednu mutáciu. Translokátor je vhodným vynálezom k úniku, a tak celý príbeh končí ako obyčajne happy endom a každý hrdina si ide svojou cestou. Kam, to netuším ani ja...

Existuje niekoľko variant, ktoré by mohol ponúknuť tretí diel. Možno rátať s návratom pomstychtivého Trhača, Tryceratonov, Utromov či Zbehoida. Taktiež nie je vylúčené, že sa objaví Rafaelov kamoš Casey Jones, či iný nám doposiaľ neznámy hrdina. Pri nekonečných možnostiach, ktoré načrtla druhá kniha, sa dá len ťažko predstaviť, čo pre nás nachystá TMNT MENU číslo 3. Laird a Eastman nám práve ukázali, že stať sa môže naozaj čokoľvek a pevne verím, že aj po tretíkrát nás všetkých milo prekvapia.

Autor/ka: Kevin Eastman a Peter Laird
Názov diela: Želvy Ninja - Menu č. 2
Vydavateľstvo: Comics Centrum