17%
13%
Celkovo hlasovalo 426 užívateľov.

Teror ve jménu víry
Autor: Frank Miller
Vydal: Comics Centrum
Kdesi v Empire City se ukrývá smrtící hrozba a „Správkař“ má čas pouze do úsvitu na záchranu města a civilizace, jak ji známe. Teror ve jménu víry je drsným příběhem hrdiny, donuceného porazit armádu vraždících fanatiků v zoufalé snaze zabránit zločinu proti lidskosti.

Frank Miller prostě nemůže udělat špatný komiks – s touto myšlenkou jsem do rukou bral autorovu českou novinku Teror ve jménu víry, kterou zaštítilo nakladatelství Comics centrum. Musím se hned na začátku přiznat, že jsem byl plný očekávání – vždyť se jedná o komiks, který provázejí bouřlivé reakce, rozporuplné názory a hesla jako kontroverzní, xenofobní, antimuslimský… Prostě věc, kterou by si měl přečíst každý, a každý by si na ni měl udělat svůj vlastní názor.

Kniha Teror ve jménu víry neměla jednoduchý zrod. Frank Miller (ano, ten pán, co stojí za Sin city, legendární třístovkou či kultovním Batmanem) jednoho dne přinesl do nakladatelství DC scénář nového příběhu s oblíbeným netopýřím hrdinou v hlavní roli. Bohužel se nesetkal s pochopením, neboť scénář byl dle vedení hodně přes čáru. Miller se však nenechal odradit a knihu nakonec stejně napsal – jen Batmana zaměnil za vlastního hrdinu, kterého pojmenoval Správkař. A ačkoli má člověk v první polovině knihy pocit, že kouká na Batmana bez uší, ve druhé části tento dojem mizí, neboť ho Miller nechal urvat ze řetězu a hrdina dělá věci, z nichž by měl ochránce Gothamu noční můry.

Příběh komiksu je jednoduchý, až prostý, přesto v mnoha lidech vzbudí emoce. Začátek představuje oba hlavní hrdiny – Správkaře a kočičí zlodějku Natálii Stackovou při klasické naháněčce po střechách, kdy se člověk nemůže zbavit urputného pocitu z toho, že přece jen čte Batmana. Zlom nastává ve chvíli, kdy je laškování obou protagonistů přerušeno sérií výbuchů měnících Empire city (tak podobné Gothamu či Basin city) v hromadu trosek. Netrvá dlouho a hrdinové mají dostatek informací k tomu, aby podnikli odvetný úder, jenž v mnoha ohledech připomíná křížovou výpravu. Přesně dle hesla oko za oko, zub za zub. A tady je zřejmě kámen úrazu kontroverznosti celé knihy, protože nepřátele netvoří skvadra superpadouchů, ale mudžahedíni vyzbrojeni Koránem a nehynoucí láskou k Alláhovi. Samozřejmě třímají v dlaních i pádnější arzenál, ale ten spíše ještě rozdmýchá Správkařův spravedlivý hněv.

Samostatnou kapitolu tvoří grafická stránka. Miller jakoby se oprostil od všech zbytečností a udělal kresbu, která je hotovou pastvou pro oči. Jednotlivá okna jsou tak skvěle provedená, že si je dokážu představit jako obrazy zdobící nejeden obývací pokoj. Někteří by mohli namítnout, že obdobný styl znají už z Batmana, že scény s deštěm jsou jako okopírované ze Sin city, ale nutno podotknout, že Miller šel u Teroru mnohem dál. Scény jsou propracovanější, v některých místech syrovější, ale co je hlavní – působivé. Dalo by se namítnout, že kolorování některých detailů jinak černobílého komiksu je nepovedené (ano, narážím na oranžové podrážky bot), ale když člověk knihu vnímá jako celek, nestačí žasnout. Je jasné, že právě grafická stránka je oním faktorem, který Teror staví do úplně jiného světla a který mu dodává potřebnou sílu. Několikrát jsem se při čtení přistihl, že několik dlouhých minut hledím na jediný obrázek bez textu a užívám si jeho dokonalost. Frank Miller prostě ví, jak udělat své dílo graficky přitažlivým.

Celkové zpracování je na vysoké úrovni, čemuž odpovídá jak překlad, tak i netypický formát knihy. Na první pohled je zřejmé, že nakladatelství Comics centrum si na této knize dalo opravdu záležet a že čtenářům nabízí jen to nejlepší. Potěšitelný je také krátký autorský medailonek, jenž se nachází v zadní části.

Teror ve jménu víry je kniha, kterou by si měl přečíst každý. Její první půlka je strhující eskapádou a grafickou pastvou pro oči. Druhá část je na tom, co se příběhu týče, poněkud hůře, ale osobně si nemyslím, že by to byla taková hrůza, jak se nám mnozí snažili prezentovat. Největším problémem tohoto díla je fakt, že Miller spoustu věcí říká naplno a místy se utápí v nacionalismu. Ale, přiznejme si, který z příběhů Kapitána Ameriky nehraje na stejnou notu. Chápu, že téma islámu je v dnešní době horkým bramborem, jenž si všichni přehazují, každý o něm mluví a člověk má pocit, že cokoli proti i pro muslimské je špatné. Ale řekněme si na rovinu, že spoustu věcí, o nichž jsem s ohledem k Teroru slyšel, jsem v samotném komiksu nenašel. Ano, Miller skrývá mezi řádky, ale až tak moc žhavě, jak se snaží někteří prosazovat, bych to neviděl. Navíc bychom měli brát v potaz i 11. září a odkaz, který v Americe toto datum zanechalo. Každopádně je třeba říci, že i kdyby vás scénář neoslovil, pořád tady zůstává obrovská přidaná hodnota v podobě vymazlené kresby, ke které se já osobně budu rád vracet. Frank Miller prostě nemůže udělat špatný komiks…

Autor recenze: Tomáš Dostál
Recenzia od Ella (03. 10. 2015 12:28:22)