18%
16%
17%
12%

Vreštiace schodisko
Autor: Jonathan Stroud
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Londýn má vážny problém: pred päťdesiatimi rokmi sa začali všade zjavovať nie priveľmi priateľskí duchovia všetkých foriem a tvarov. Dospelí sú proti nim bezmocní. Len deti, a len tie so špeciálnymi schopnosťami ich dokážu nájsť a vyhubiť. A tak ako huby po daždi vyrástli na každom rohu agentúry na ich likvidáciu, ktoré tvrdo bojujú o každú zákazku. Statočná a talentovaná Lucy Carlylová pracuje pre Anthonyho Lockwooda v malej agentúre Lockwood a spol., ktorá ako jediná odmieta patronát dospelých. Po nevydarenej zákazke im hrozí krach, keď sa na prahu zjaví každým odmietaný zákazník. Lucy, Anthony a ich sarkastický spoločník George musia stráviť noc v najstrašidelnejšom dome v Anglicku a vyduriť odtiaľ nezvaných obyvateľov. Červená izba i Vreštiace schodisko si totiž žiada obeť za každú noc strávenú v ich dome.

Jonathan Stroud a agentúra Lockwood a spol.: „Vreštiace schodisko“

Slovenský čitateľ sa s Robertom A. Arthurom mladším, autorom nadčasových detských detektívnych kníh a tvorcom Troch pátračov, mohol po prvý raz stretnúť už v roku 1964, kedy americké vydavateľstvo Random House vydalo prvú časť z rozsiahlej knižnej série o troch mladistvých detektívoch „Traja pátrači – Tajomstvo strašidelného zámku“. Krotitelia duchov slovenského fanúšika všetkého nadprirodzeného príjemne vystrašili v roku 1984, kedy sa o veľký rozruch na filmových plátnach postarali Bill Murray, Dan Aykroyd či Harold Ramis. Napriek tomu, že fenomén duchov prebýva v literatúre či folklóre od nepamäti a aj dnes predstavuje živú zložku moderných médií, o okázalú popularizáciu sveta duchov, z ktorej sa dá vyťažiť maximum, sa zaslúžili trošku svojskí, ale za to nesmierne príťažliví bratia Winchesterovci. Bude to znieť trošku neuveriteľne, no sú tu s nami pomaly už 10 rokov a stále majú, čo povedať.

Do sveta duchov pomerne často vstupujeme aj spolu s komiksami a vôbec nezáleží na tom, či ide o americkú, alebo japonskú produkciu, duchovia sú a zrejme dlho ešte i budú príťažlivou témou na spracovanie, nech už v sebe ukrývajú trebárs i to najväčšie klišé na svete.

Samozrejme, duch je veľmi komplikovaným úkazom. A nie vždy sa ho dokážete zbaviť soľou, ohňom, pentagramom, zaklínadlom či absolvovaním rýchlokurzu vyháňania. Duchovia sú nevyspytateľní. Duchovia sú strašidelní, hlavne ak majú svoje lepšie dni. A očakávať od nich, že sa budú vždy podobať na láskavosťou prekypujúceho Caspera, je menším šialenstvom. Je to veru už tak, duchovia odvážne dobyli náš svet. A je len otázkou času, kedy nás z neho nadobro vymažú. Ak teda chcete v dnešnej, ale aj tej prichádzajúcej dobe prežiť, mali by ste si čo najrýchlejšie kúpiť nielen kvalitného sprievodcu svetom duchov, ale aj príručku, ktorá vám pomôže v tom lepšom prípade sa im vyhnúť a v tom horšom ich zneškodniť. A kde inde by ste ju našli, ak nie vo vydavateľstve Slovart? (rečnícka otázka!)

Jonathan Stroud mal trošku smutné detstvo. Väčšinu času ho trávil v posteli, kde vymýšľal jedno úžasné dobrodružstvo za druhým. Keď ukončil štúdium Anglickej literatúry na prestížnej univerzite v Yorku, stal sa editorom detských kníh, ktoré mu tak trošku prirástli k srdcu už v jeho ranom veku. Dôkaz o tom, ale aj podčiarknutie jeho zručnosti a talentu, podávajú nespočetné detské publikácie, ktoré do dnešného dňa publikoval. Jonathan Stroud je, podobne ako jeho kolegovia napr. Cressida Cowellová, Eoin Colfer, J. K. Rowlingová, John Flanagan, Jostein Gaarder, Rick Riordan, Zuzana Csontosová a ďalší, spisovateľom, ktorý vám jednoducho učaruje, a to aj v prípade, že s detskými knihami prichádzate do kontaktu ojedinele. Jeho tvorba je špecifická či už zručným snúbením sa kvality a originality, alebo kreatívnym prístupom k vybranej téme i kompozícii samotného príbehu. Aj z toho dôvodu sa aj dnes považuje jeho prvá knižná „tetralógia“ Bartimeus (Amulet zo Samarkandu, Golemovo oko, Ptolemaiova brána a The Ring of Solomon (prequel, ktorý v slovenskom jazyku zatiaľ nevyšiel)) za nadčasovú a v istom bode i prevratovú, pretože podáva príbeh z pohľadu trošku znudeného džina, predstavujúceho na začiatku príbehu zápornú postavu, ktorý svoje rozprávanie v správnom momente okorení zaujímavým exotickým prvkom. Ten má väčšinou mytologický nádych, vzhľadom na to, že ústrednou dejovou líniou je mágia v toku času a prelínanie sa doby minulej s dobou súčasnou. Čitateľ je teda zručne konfrontovaný s ústnou ľudovou slovesnosťou a folklórnym literárnym fondom cudzokrajných zemí, čo dodáva knihám istý ornamentálny pôvab.

S džinom Bartimeusom sme sa nasmiali i naplakali asi 10 rokov dozadu a aj keď sa k nemu zvykneme nostalgicky vracať raz až dva razy za nejaký ten kratší čas, aby sme si jednoducho iba zaspomínali, čoraz viac nám učarováva jeho šarmantný kolega, pán Lockwood. Áno, pán Lockwood, chladnokrvný Angličan so zmyslom pre suchý anglický humor a s deduktívnymi vlastnosťami Benedicta Sherlocka Cumberbatcha, z novej fantastickej série Jonathana Strouda, v ktorej nebude núdza o akciu – reakciu a duchov rôznych kategórií, najrôznejších veľkostí a ešte hrôzostrašnejších pováh.

Milé bludičky, hlavne tie snové, budeme sa opakovať, ale koniec roku 2014 bol plodný na skvostné knihy. A jednu takú môžete nájsť aj vo vašich kníhkupectvách v sekcii kníh vyhradených pre vydavateľstvo Slovart a jeho beletriu pre deti a mládež. Ak vám teda v živote chýba mrazenie, rinčanie reťazí, úsmevné kliatby, posadnuté predmety, bulvárne novinové články a predovšetkým Veľká Británia za čias viktoriánskej éry, aj keď sa píše 21. storočie, ktorú sužuje vlna farbistých a niekedy aj nebezpečných duchov, prvá časť s názvom Lockwood a spol. „Vreštiace schodisko“ je pre vás ako stvorená, ak nie vaša osudová knižná láska. A pridávame k písmenkovej reklame aj jednu malú výstrahu – duchov, prosím vás, nekŕmte, nekúpte, neobjímajte či inak fyzicky netýrajte. Hrozí vám totiž smrť. A verte nám, z druhej strany vás naspäť medzi živých nedokáže priviesť ani niekoľkokrát už nebohý slávny Dean Winchester...

Dostupná ukážka v anglickom jazyku:

Neznámu agentúru na zneškodňovanie duchov vo Veľkej Británii, ktorú potajomky sledujú rôzne vládne organizácie i konkurencia, Lockwood a spol. tvoria, podobne ako v prípade kníh o Harrym Potterovi, traja mladiství členovia: pán Anthony Lockwood, pán George Cubbins a slečna Lucy Carlylová, ktorá vzhľadom na svoju neskrotnú povahu a výnimočný talent nemala tak trochu na výber a musela vziať čokoľvek, čo jej prišlo pod ruku, ak sa zneškodňovaniu duchov chcela i naďalej venovať na naveľa profesionálnej úrovni. Toto trio, povahovo rozporuplné a názorovo nekompatibilné, o hygienických návykoch a záľube pre bizarných domácich maznáčikov nehovoriac, v jeden pomerne bežný večer spôsobilo svetový škandál. Pri bežnom odduchovávaní staršieho anglického domu natrafilo na zvláštneho ducha, ktorý mal takú dobrú náladu, až sa jeho vyháňanie skončilo menším požiarom, o čosi väčším vyšetrovaním a hanbou, ktorá pána Lockwooda stála takmer život. A to zďaleka nie je všetko. Anthony Lockwood má nos na výnimočných ľudí, problémy a bohatých klientov, ktorí sú ochotní zaplatiť za jeho služby toľko, aby splatil všetky dlhy, ktoré mu činnosť agentúry a jeho horúca hlava priniesli. No, nepripomína vám excentrického Phila Marlowa?!

Dobrodružstvá agentúry Lockwood a spol. sa iba začali. Už koncom júna tohto roku na vás čaká pokračovanie Lockwood a spol. „Šepkajúca lebka“. My si dovolíme tvrdiť, že bude rovnako fenomenálne ako jeho premiérový diel. A to už len z toho dôvodu, že sa jeho autor, Jonathan Stroud, vracia ku knižnej klasike, na ktorej odrástli generácie detí a detí ich detí. Vo svete, ktorý je rovnako reálny ako ten náš, vám prináša záhadu hodnú remesla Troch pátračov a ich kréda Vypátrame všetko (???), rôzne bizarné, ale za to praktické a účinné pomôcky na zneškodňovanie duchov, ktoré odporúčajú aj svetoví odborníci na paranormálne úkazy (reálni, nie tí fiktívni, božechráň!), ako aj priehľadnú kategorizáciu prízrakov, fantómov, klopačov, meničov, poltergeistov, príšer, v krátkosti duchov, ktorí po svete blúdia už od čias prehistorických plazov.

Jonathan Stroud skombinoval ťažšie kombinovateľné žánre a vyťažil z nich maximum. V duchu detskej literatúry, ktorá rozvíja obrazotvornosť a imagináciu väčšinou dospelého ako detského čitateľa (vyrásť z detských kníh nie je niekedy jednoduché), nám prináša príbeh čerpajúci svoj základ z klasickej detektívky z čias Edgara A. Poa a novodobej fantastiky riadiacej sa mottom (určite by sa páčilo aj Malému princovi) „duchov vidia a počujú len deti“. Prostredníctvom výrazného detského aspektu uplatňujúceho sa v predmete aj koncepcii a za pomoci súbežného rozprávania realistického a fantastického príbehu podáva trošku abstraktnú, ale v konečnom dôsledku veľmi citlivú výpoveď o hľadaní si miesta v spoločnosti, ktorá stratila vieru v nezištnosť obyčajného človeka a riadi sa vlastnými sebeckými pohnútkami. V byrokratickom chaose a čeliac vlastnému strachu zo zlyhania vykreslil Jonathan Stroud unikátnych hrdinov s unikátnymi a miestami až praobyčajnými vlastnosťami, ktoré i teraz ako čitatelia detských kníh, aj tých fantastických, s radosťou vyhľadávate, pretože vám odrážajú to, čím ste.

Agentúra Lockwood a spol. je priateľská, aj keď tak rôznorodo a niekedy takmer nebadateľne. Agentúra Lockwood a spol. je detská, pretože iba tak nás môže ochrániť pred číhajúcimi nástrahami sveta duchov. Agentúra Lockwood a spol. je vážna, pretože to, čo robí, sa nedá brať na ľahkú váhu, aj keď niekedy niečo nevyjde alebo sa skončí fiaskom. Ako inak sa potom máme niečo naučiť, či sa z niečoho poučiť, alebo sa vyvarovať tých istých chýb?

Agentúra Lockwood a spol. je rýdzo Stroudovská, intímne Arthurovská a klasicky Slovartová. Jedným slovesom a prídavným menom vyjadrené – je nadčasová. Nadčasová podobne ako Traja pátrači, Slávna päťka, Harry Potter, Kroniky Narnie, Pipi dlhá pančucha i spomienky na naše detstvo. V knižnici pôsobí elegantne a v rukách spôsobuje chvenie. Číta sa rýchlo, ľahko, aj napriek vážnemu odkazu. Deti si ju ihneď zamilujú, rodičia ňou budú posadnutí, a bežní čitatelia si ju nebudú vedieť vynachváliť. S Lockwoodom a spol. sa i príjemne zaspáva, preto vyrazte do kníhkupectiev už teraz. Čaká tam na vás neobyčajne obyčajné duchárske dobrodružstvo.

P.S.: Neverte Slovartu, že je kniha určená pre deti od 9 až 12 rokov! ;)
P.S.2: Hľadáte vhodnú tzv. dospelácku náhradu? Siahnite po Démonovi z East Endu!

Autor/ka: Jonathan Stroud