13%
Celkovo hlasovalo 466 užívateľov.

Výstrahy zvědavcům (strašidelné spisy II.)
Autor: Montague Rhodes James
Vydal: Albatros Media Plus
Hodnotenie: 94%
Obsah Děkanský dům ve Whitminsteru ... str. 7 Dva lékaŕi ... str. 37 Neobyčejná modlitební kniha ... str. 47 Pět džbánků ... str. 64 Strašidelný domeček pro panenky ... str. 132 Mezník ... str. 146 Po setmění na Zápolištích ... str. 160 Byl jednou jeden muž, jenž bydlel u hřbitova ... str. 165 Pohled z kopce ... str. 169 Výstraha zvědavcům ... str. 190 Večerní vyprávění ... str. 210 Sténajíci studna ... str. 222 Krysy ... str. 235 Experiment. Silvestrovská povídka s duchy ... str. 242 Záludnost neživých předmětů ... str. 250 Viněta ... str. 256 Bulbul a kukačka ... str. 263 Příběhy, které jsem se pokoušel sepsat ... str. 265 Noc v kapli Královské koleje ... str. 263 Čarodejnice z Fenstantonu ... str. 275 John Humphreys ... str. 288 Marcilly-le-Hayer ... str. 305 Hra na medvěda ... str. 310 Hrobka Williama Lenthalla ... str. 315 Merfieldský zámek ... str. 327 Oživlá noc ... str. 332 Pár poznámek o strašidelných povídkách ... str. 334 Stephen Jones: Kamenný škleb ďábelské zloby ... str. 344

M. R. James: Výstrahy zvědavcům. Strašidelné spisy II.!

Knihy sú rôzne. Môžu byť malé a môžu byť hrubé. Niekedy sú svojím prebalom nenápadné, inokedy pútajú pozornosť ihravými ilustráciami, ktoré sem-tam zatienia aj ich obsah. Nájdu sa, samozrejme, aj také, na ktoré musíte jednoducho dozrieť. Ale objavíte i také, ktoré dozrievajú spolu s vami. Strašidelná tvorba M. R. Jamesa na jednej strane dozrieva spolu s vami, na druhej strane vám nenápadne podsúva informáciu, že potrebujete čas na to, aby ste na isté poviedky, príhody, príbehy či avantúry vyrástli.

M. R. James je zberateľ, a to nie obyčajný. Rád zbiera staré spisy so strašidelnou minulosťou. Dalo by sa o ňom napísať, že sám seba pasoval do úlohy zanieteného a trošku extravagantného antikvára, ktorý svoju záľubu povýšil na umenie. Nakoniec, bez tých zvláštnych náhod viažucich sa k jednotlivým predmetom záujmu jeho zberateľskej činnosti nevznikli by také skvostné príbehy, akými sú Neobyčejná modlitební kniha, Strašidelný domeček pro panenky, Pohled z kopce, Sténající studna či Záludnost neživých předmětů.

Výstrahy zvědavcům sú v poradí druhým zväzkom Strašidelných spisov M. R. Jamesa, ktorým vydavateľstvo Albatros zavŕšilo české vydanie beletristickej tvorby kľúčovej osobnosti anglickej strašidelnej poviedky (tzv. ghost story) na prelome 19. a 20. storočia. Prvý zväzok, Příběhy sběratele starožitností, vyšiel vo vydavateľstve Albatros v roku 2013. O rok neskôr, čiže minulý rok, si pre nás vydavateľstvo Albatros pripravilo pokračovanie. Druhý zväzok s názvom Výstrahy zvědavcům v sebe ukrýva 17 sympaticky dlhých ucelených hororových príbehov, 8 o čosi kratších a nedokončených príhod, niekoľko zaujímavých poznámok o strašidelných poviedkach a hutný, ale za to príjemne informatívny doslov od Stephena Jonesa (Kamenný škleb ďábelské zloby), ktorý nám ponúka nielen prierez strašidelnou tvorbou M. R. Jamesa, ale aj metódy či postupy, ktoré tento spisovateľ pri výstavbe svojich príbehov uplatnil.

Výstrahy zvědavcům sa nečítajú ľahko, čo je pochopiteľné. Strašidelná poviedka funguje predsa len inak ako bežná poviedka, a ak nie ste vybavení istou dávkou trpezlivosti a predvídavosti, nemusí vás osloviť. Napriek tematickej rôznorodosti, ktorou sa druhý zväzok Strašidelných spisov M. R. Jamesa vyznačuje, kvalita jednotlivých príbehov predsa len kolíše. Do istej miery je to spôsobené pomerne známou schémou, na ktorej väčšina duchárskych príbehov stavia zápletku a buduje napätie (je jedno, či ich napísal Charles Dickens, Edgar Allan Poe, Edith Whartonová alebo Susan Hillová). Preto je sem-tam ťažké nájsť v texte niečo nové, svieže a hlavne prekvapivé. Niekedy sa jednoducho stane, že ducha vycítite oveľa skôr, ako sa na scéne objaví. A to mrazivé čaro, s ktorým moment prekvapenia pracuje, je odrazu preč.

Inokedy vás zarazí rozprávačova faktografickosti, ktorá nepoľaví zo svojej striktnosti ani vtedy, ak vám duch roztopašne tancuje po izbe. Síce to nie je dva razy príjemný pohľad, tobôž pocit, avšak nános vecných informácií, pomocou ktorých sa snaží rozprávač svoje rozprávanie zatraktívniť, vie dojem z prežívania transcendentálnej skutočnosti trošku pokaziť.

No i tak si druhý zväzok Strašidelných spisov M. R. Jamesa obľúbite. Nájdete v ňom príbehy, ktoré ste možno už raz čítali. Možno nie práve v podaní M. R. Jamesa a možno oveľa viac dynamické. Nájdete v ňom aj rozprávky s bizarným koncom a ešte bizarnejšou zápletkou (Pět džbánků a Bulbul a kukačka), ktoré by ste naozaj nemali čítať pred spaním, aj keď ste veľkí. A nájdete v ňom i krátke, miestami úsmevné príhody so smutným koncom, ktoré dokážu svojou ťaživou atmosférou zaodieť váš celkom slnečný deň do otravnej melanchólie. Jednoducho v ňom objavíte svet na prvý pohľad niečím známym, na ten druhý až zarážajúco desivý, a to napriek tomu, že väčšina príhod, s ktorými vás rozprávač konfrontuje, pochádza z archívu neuveriteľných historiek jeho priateľov a známych, ktorí sa vďaka svojej zvedavosti a tvrdohlavosti zaplietli s roztopašným duchom.

M. R. James je jednoducho zberateľ. Zberateľ pomerne náruživý a vypočítavý. Zberateľ, ktorý zbiera všetko. Nevídané dobrodružstvá, tajomné príbehy a legendy, rozprávania o nevysvetliteľných úkazoch, predmety a aj lokality, ktoré posadol duch. Či už ide o smutné príhody a udalosti, alebo iba o rad nešťastných náhod, môžete si byť stopercentne istí tým, že na ne v zápiskoch M. R. Jamesa natrafíte a skôr či neskôr im aj uveríte. Nečudo, ide predsa o zberateľa starých spisov (a to doslovne), ktorý má rád ústnu ľudovú slovesnosť a poverčivosť ľudí. Predovšetkým takú, ktorá za chodu snová bláznivé udalosti, ku ktorým došlo napríklad vo vašom dome na druhom poschodí a v tretej izbe zľava v čase, kedy ste sa kochali výhľadom na pustý cintorín (Byl jednou jeden muž, jenž bydlel u hřbitova) a čerstvo vykopaný hrob.

Výstrahy zvědavcům vystríhajú pred tým, že ak ich raz začnete čítať, nebudete od nich vedieť odtrhnúť oči ani vtedy, keď nebudete mať práve veľa voľného času a budete sa k nim, bohužiaľ, vracať po etapách. Áno, sú faktografické. A áno, obsahujú veľké množstvo rôznych historických reálií, na ktorých je pointa príbehu, celkom obyčajného, postavená. A pretože v nich hlavnú úlohu nezohráva ani tak fantastické ozvláštnenie ako fakt samotný, môžu sa zdať niekomu málo zaujímavé až tuctové. Ak však máte radi slovné hračky, náročné hlavolamy, vôňu archaizmov, cvengot dobových slov a predovšetkým viktoriánsku ťaživú atmosféru, ktorá prebúdza k životu aj tú najmenej strašidelnú vec, Strašidelné spisy M. R. Jamesa čakajú len a len na vás.

Nakoniec, kto by už len odolal detektívnej zápletke s mystickým rozuzlením a priezračným vrahom?

Výstrahy zvědavcům. Strašidelné spisy II. od M. R. Jamesa a vydavateľstva Plus majú 352 napínavých strán. A jedno malé negatívum. Ale áno, oba spisy sú síce krátke, ale viac-menej vás zarmúti druhá polovica druhého zväzku. Pozostáva z 8 krátkych príbehov, ktoré M. R. James nikdy nedokončil. A v tom je ten problém. Nech sympatizujete s autorovým vysvetlením, ktoré druhú časť otvára, intenzívne, menej intenzívne, alebo vôbec, predstava, že sa nikdy nedozviete, ako dané príbehy mali skončiť, alebo prečo skončili práve tak, ako skončili (niekedy jednoducho chýba ich jadro!), je rovnako desivá ako pohľad na fúzy doktora Watsona. A keďže druhý zväzok prináša až 8 nedokončených strašidelných textov, vynára sa otázka, čím sme si toto trýznenie od vydavateľstva Albatros zaslúžili...

Autor/ka: M. R. James
Názov diela: Výstrahy zvědavcům (strašidelné spisy II.)
Vydavateľstvo: Plus (Albatros Media a.s.)