16%
15%
Celkovo hlasovalo 247 užívateľov.

Aktivní kovy
Autor: Štěpán Kopřiva
Vydal: Crew
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Vojín De Klerk byl nejdokonalejší superzabiják, kterého galaktická armáda kdy měla. Neznal nic než rozkazy, nehovořil jinak než jazykem vojenských hlášení a nezdravil civilisty jiným pozdravem než „Dobrý den, střeva ven“. Ale to je minulost. Armáda se ho zbavila a umyla si nad ním ruce. De Klerk už není vojenský superzabiják. Teď je mediální hvězda, nelítostný obchodník s nanuky, reverend církve Michaela Jacksona, velikonoční zajíček, masový vrah, milující otec, méďa Béďa, umělec vystavující v nejprestižnějších galeriích Oparu, krvelačný mašinfíra dětských vláčků... … a především hrdina internetové série AKTIVNÍ OLOVO (která vychází vůbec poprvé v knižní podobě) a jejího pokračování AKTIVNÍ RTUŤ (které vychází vůbec poprvé). Jestli vám něco říká vyšinutost a zběsilá akce, tak nalít si do hlavy žhavou taveninu AKTIVNÍCH KOVŮ je možná nejlepší nápad, jaký jste za poslední roky měli.

Aktivní kovy

Štěpán Kopřiva je známou veličinou naší literární scény. A to jak díky svým knihám (Asfalt, Holomráz, Zabíjení) či komiksům (Nitro těžkne glycerínem), tak také tím, že se řadí ke třem velkým K (Kulhánek, Kopřiva, Kotleta) naší akční a splatterpunkové literatury. Jeho nejnovějším počinem jsou dvě novely, Aktivní olovo a Aktivní rtuť, které vyšly v souborném vydání jako kniha Aktivní kovy. To vše klasicky pod záštitou vydavatelství Crew.

Na úvod třeba říci, že novelu Aktivní olovo mohli zájemci číst již kdysi, a to díky webu prochlapa.cz, kde vycházela na pokračování. Právě zásluhou tohoto projektu získala novela výbornou rychlost a čtivost, o čemž sám autor vypráví v předmluvě knihy Aktivní kovy. Dobře, je to způsobeno také tím, že Štěpán Kopřiva je v akčním žánru jako doma a ví, jak dávkovat napětí, akci i uklidňující momenty.

Příběh nám představuje brutálního vojáka de Klerka, jenž je vyhozen z profesionální služby u armády. A právě touto okolností začíná zběsilá jízda za začleněním do běžného života. De Klerk dostane zaměstnání jako prodejce zmrzliny, avšak kvůli jeho divoké povaze mu tahle práce dlouho nevydrží. Vlastně za to nemůže jen jeho povaha, ale také tým profesionálních zabijáků, kteří se rozhodnou eliminovat ho jako potencionální hrozbu. A s ním také zbytek světa.

A v tomto bodě přichází na scénu to nejdůležitější, co se prolíná do obou novel – silná mediální kampaň a protikampaň. Hlavnímu hrdinovi při řešení této pro něj netypické situace zdárně sekunduje mladičká Emílie Balchová, expertka na podobné záležitosti. Musím podotknout, že začlenění mediálních záležitostí textu prospělo a výborně ukazuje, jak se pomocí správného použití mediálních prostředků dá manipulovat veřejným míněním. A tak se de Klerk bojující za správnou věc a dostávající se do rozličných situací stává veřejným nepřítelem číslo jedna, ačkoli ve většině případů je v celé věci tak nějak nevině.

De Klerk nepředstavuje klasického kladného akčního hrdinu, ale ani se na něj nesnaží hrát. Je to jednoduše člověk, který si jde svou cestou, při které sem tam někdo zemře, občas se nechová zrovna čestně, ale jeho pohnutky jsou veskrze pozitivní. Jak jen záchrana celého světa může být. A ačkoli se místy může příběh zdát příliš brutální, ve výsledku se jedná o zajímavý zážitek obsahující i nějaká překvapení.

Jak už u podobných knih bývá zvykem, čtenář dostává do rukou vydatnou porci akční zábavy, černého humoru a zběsilé jízdy ženoucí se stále kupředu. V některých chvílích jde drsný humor až do krajních mezí, ale přesně to se u tohoto žánru očekává (viz rektální krev použitá jako zbraň). Jiné momenty jsou akční až na hranici možností (dřívko od nanuku vražené do oka), v těch dalších se přes olovo v ovzduší nedá pořádně vidět. Ale autor s textem pracovat umí, takže kniha není jen akční, ale také oddychová. Rychlé pasáže se střídají s těmi pomalejšími, akční s mediálními, přestřelky s mluvením. Jediným slovem je kniha vyvážená a dobře napsaná.

Za nevýhodu lze brát fakt, že knihu člověk přečte jako večerní jednohubku. Ne, že by to bylo na škodu, ale po měsíci si sotva pamatuje, o co přesně šlo. Na druhou stranu v něm zůstává pocit, že se dobře bavil, což je to nejdůležitější.

Co se týká zpracování, je klasicky na dobré úrovni. Lepená vazba drží i po několikátém přečtení, korektor si na textu dal záležet, a titulní kresba dodává příběhu atmosféru.
Knihu Aktivní kovy lze doporučit všem, kteří mají rádi akční až splatterpunkovou literaturu a kteří se nebojí brutálních výjevů, obhroublých výrazů či ne zrovna korektních scén. V této knize jich dostanou více jak dost, vše zabaleno vybroušeným autorovým stylem a okořeněné zajímavým humorem a ještě zajímavějšími poučkami o fungování mediálních systémů. A navíc, de Klerk, ať je jaký je, je prostě sympaťák…

Autor/ka: Štěpán Kopřiva
Názov diela: Aktivní kovy
Vydavateľstvo: Crew