16%
13%
Celkovo hlasovalo 467 užívateľov.

Veniss Underground
Autor: Jeff VanderMeer
Vydal: Laser-books
Vydavateľstvo Lasser-books: Nadřazenou kastou Venissu jsou tzv. umělci života, lidé se schopnostmi jakýmkoli způsobem upravit genom člověka. Toto povolání je chápáno nejen jako řemeslo, ale rovněž jako svébytná forma umění. Jeden z hrdinů příběhu je právě takovým umělcem, dlužno dodat nepříliš úspěšným. Jeho kariéra se ocitne na pokraji zhroucení poté, co mu jsou odcizeny potřebné nástroje. Snaha vyřešit zoufalou situaci ho zavede do nejnižších podlaží bizarního města. Jeho osud dá do pohybu sled událostí, který vyústí v riskantní výpravu do jámy pekelné, obývané těmi nejpodivnějšími výtvory bez známek ztraceného lidství. Vydejte se tedy spolu s námi do temné krajiny fantazie jednoho z nejoriginálnějších vypravěčů současnosti a poznejte budoucnost, o níž byste sami neměli odvahu ani snít. Vedle samotného románu mají čeští čtenáři jako dosud jediní na světě možnost přečíst si v knize také šest povídek patřících do stejného prostředí. Obsah: - Veniss Underground (Veniss Underground) - Duch ve stroji (Ghost in the Machine) - Moře, Mendeho a měsíční svit (The Sea, Mendeho, and Moonlight) - Detektivové a mrtvoly (Detectives and Caravers) - Srdce pro Lukrécii (A Heart for Lucretia) - Balzakova válka (Balzac's War) - Tři dny v příhraničním městě (Three Days in a Border Town)

Jeff VanderMeer a Veniss Underground

Sedmá kniha z edice New weird nakladatelství Laser-books před námi otevírá surrealistický prostor nepoznaných zážitků. Ačkoliv bývá tato edice neprávem opomíjená, o atraktivní tituly pro náročnější čtenáře v ní není nouze. Jedním z nich je bezesporu i tato kniha, která v sobě spojuje prvky fantasmagorie, záznamy psychedelických snů i ojedinělý motiv, v němž autor pracuje s hlubšími charaktery postav a psychologií. Veniss Underground je velmi promyšlený útvar i přesto, jak chaoticky může působit.

Jeffa Vandermeera mohou tuzemští čtenáři znát jak z antologií Trochu divné kusy (edit. Martin Šust) tak i z novější retrofuturistické sbírky Plnou parou. Jeho tvorba je obzvláště charakteristická, rozpoznatelná a svým osobitým stylem i zapamatovatelná.

Budoucnost je v jeho podání temná, děsivá a bezútěšná. Biopunkové a kyberpunkové prvky dílo ještě více ozvláštňují, až působí jako pestrá žánrová koláž, (což je u New Weirdu záměr), která vznesla do fantastiky složité umění beletrie a vynikající práce s jazykem.

Poetika skrytých obrazů se ve Veniss Underground v první řadě skrývá v symbolice Orfeova příběhu, kde je však, coby Orfeus sestupující do Podsvětí, ženská hrdinka, která se nebojí vydat se na strastiplnou cestu do hlubin přetechnizovaného šílenství. Nebe a peklo se svou symbolikou jsou umně vetkanými nápady s podtextem pro toho, kdo si rád domýšlí souvislosti mezi řádky. To vše pak dokresluje a tvaruje výsledné depresivní pozadí.

Slangové až téměř vulgární výrazivo střídají autorovy jazykově vytříbené popisy bizarních vizí budoucnosti v jednom podivném městě. Mnohdy se dostavuje efekt, že se propadáte do textu, jako se to stává i u jiných podobných autorů. Velmi zajímavý a ojedinělý je způsob vyprávění hlavního příběhu, nejdelšího souboru, který je pak doplněn několika dalšími povídkami.

Ústřední trojúhelník hrdinů Nicholas, tzv. Umělec života, jeho sestra Nicola a její bývalý přítel Sidrach, jsou postaveni před nelehké volby. Sbližují se a zároveň se jeden druhému vzdalují. Na své cestě se setkávají s mnoha překážkami a řeší nelehké životní otázky týkající se jich samotných i celé společnosti, která se hemží genovými úpravami, uměle vytvořenými bytostmi, či intrikujícími mocnostmi. Kniha se nevyhýbá ožehavým tématům od ekologie, sociální tématiky úlohy jedince i otázky okolo existence systému, v němž možná žijeme, jen si to zatím neuvědomujeme.

Není divu, že kniha vyvolala rozporuplné reakce, její problematika je fascinující zrovna jako pro jistý typ čtenářů odsouzeníhodná. Důraz je v ní kladen na šokující efekt, popisy bez zábran jsou často plné brutality a násilí a většina věcí je řečena s ohromující otevřeností. Veniss Underground si nehraje na knihu pro masy, je to komorní záležitost, která nejspíše nesedne každému. Přesto…asi jako mnoho jiných New Weirdových titulů – je to hra, která když přistoupíte na určitá pravidla, se dá poměrně dobře hrát. Můžete se dostat do úplně jiné roviny vnímání toho, co nazýváme literaturou. Můžete se oprostit od stokrát převařených klišé a zkusit něco, co vám vyrazí dech.

Ačkoliv můžou situace či popisy v knize působit nepříjemně a nejedné slabší povaze způsobí mrazení v zádech či špatný pocit v žaludku, jejich přítomnost je neodmyslitelným výrazovým prostředkem, ničím samoúčelným. Funkčnost příběhu je sama o sobě velmi dobrá, ačkoliv na románový rozsah je téma a nosný příběh trochu chudší. Navíc se v něm najde jen málo vedlejších zápletek. Nosná linka je spíše črtou v pozadí, přesto má hloubku. Formální nedostatky děje ještě dál vyrovnává forma.

Tato kniha je svým způsobem bezesporu skvělá a geniální. Je zajímavá, neotřelá a plná nezdolné fantazie. Otázkou je: Splňuje to, co očekává běžný čtenář? Pokud očekáváte stokrát převařená klišé, poklidně plynoucí vyprávění, oddychovou literaturu s elfíky a veselými skřítky nebo zlehka podanou kyberpunkovou filozofii či zběsilou jízdu ve stylu Kulhánka… pak je odpověď nasnadě. Ne, Veniss Underground není pro lidi, kteří nechtějí u knihy přemýšlet. Ačkoliv by pro ně mohla být alespoň fascinací a nezmapovaným územím umělecké kreativity, spíše ji ocení zkušenější čtenáři holdující charakteristické patině New Weirdu. Otrlejší nemusí mít strach sestoupit pod povrch Venissu a užít si vše, co tam najdou. Je to kniha, kterou si budete pamatovat. Buď vás pohltí nebo znechutí, ale nezapomenete na ni.

Autor/ka: Jeff VanderMeer
Názov diela: Veniss Underground
Rok vydania: 2006