13%
Celkovo hlasovalo 453 užívateľov.

Telo a iné kyberhrôzy
Autor: Zuzana Droppová
Vydal: Martin Králik – ROGERBOOKS
Hodnotenie: 60%
Telo a iné kyberhrôzy od Zuzany Droppovej obsahuje 13 dĺžkou krátkych či o niekoľko znakov vrátane medzier dlhších prozaických textov pohybujúcich sa na rozhraní aj klasickej a aj menej opozeranej slovenskej science fiction a jej dominantných subžánrov (soft science fiction a kyberpunk): Telo... str. 6 Veterán... str. 30 Iba robot... str. 39 Komma... str. 51 Voda... str. 58 Tá lepšia... str. 67 Vajce dvoch detí... str. 82 Výťah... str. 87 Bazén... str. 103 Päť ihiel do čela... str. 107 Kimi... str. 121 Smrť je priateľom múch... str. 131 Tokov pes... str. 144 Doslov "Prvá slovenská kyberpunkerka"

Zuzana Droppová „Telo a iné kyberhrôzy“

Slovenské (e-)vydavateľstvo Rogerbooks, stojace aj za vznikom časopisu o fantastike Jupiter či za žánrovo rozmanitou zbierkou poviedok Železonoc a jiné podivnosti od Petry Slovákovej, vydalo koncom minulého roku ešte jednu nevšednú elektronickú publikáciu od debutujúcej žilinskej autorky vedecko-fantastickej literatúry Zuzany Droppovej, ktorej meno vám môže byť známe predovšetkým z literárnych súťaží, akými sú Cena Fantázie (Poviedka Intel 2012) a Poviedka Istroconu, ako aj zo zbierky poviedok českých, moravských a slovenských autorov Fantastická 55 vydavateľstva Hydra.

Telo a iné kyberhrôzy od Zuzany Droppovej obsahuje 13 dĺžkou krátkych či trochu dlhších prozaických textov pohybujúcich sa na rozhraní aj klasickej a aj menej opozeranej slovenskej science fiction a jej dominantných subžánrov (soft science fiction a kyberpunk). Týchto 13 tematicky heterogénnych próz predstavuje dejovo uzatvorené príbehy (celky), ktoré vzájomne spája, prepája, zlučuje a inak kĺbi už raz spomínaná jemná vedecko-fantastická línia s prímesou kyberhrôzy, spontánne obrazce rôznych foriem násilia, ako aj psychologická sonda do ľudského vnútra snažiaca sa s dôvtipom a ženskou eleganciou priblížiť rozpoloženie človeka vo vypätých krízových situáciách. Z tohto dôvodu nie je potrebné, aby ste vlastnili kľúč alebo schému, podľa ktorej by ste mali jednotlivé ukážky čítať. Ich výber totiž nepodlieha konkrétnemu autorskému zámeru, ktorý by čitateľov neznalých tvorby Zuzany Droppovej miatol alebo inak rušil. Elektronická publikácia Telo a iné kyberhrôzy bola zostavená tak, aby milovníkom či nadšencom tuzemskej science fiction priblížila to najlepšie, čo prvá žilinská „kyberpunkerka“ vie ponúknuť.

Debutovú zbierku Zuzany Droppovej otvára príbeh ovenčený cenou Poviedky Intelu z roku 2012 Telo. V ňom nám jej autorka predstavuje vzdialenú víziu ľahkého a málo bolestivého redukovania nadbytočných kilogramov, ktoré sa vám po každom kalorickom súste usadia v rizikových partiách. Samozrejme, ani takéto moderné služby, ktoré vám budú v budúcnosti ponúkané profesionálnymi slimmermi, nezaručia hladký priebeh jednotlivých procedúr, o čom by vám mohol veľmi dlho rozprávať i Perry. Práve pre neho sa stalo stretnutie s Lex zvláštne osudovým a niekoľko nešťastných náhod skomplikovalo život nielen jemu, ale aj jeho stratenej telesnej schránke. Napriek tomu, že úvodná poviedka plynie hladko, ležérne a niekedy staticky, a to aj v miestach nasiaknutých akciou, čím vo vás vyvoláva rozporuplné pocity, pretože jej kvalita kolíše, predstavuje slušný odrazový mostík pre témy do istej miery trošku tabuizované, pokiaľ teda po publikácii siahne bežný konzument literatúry. Avšak aj napriek tomuto „ľahkému“ kontroverznému nádychu dokážu v ten správny moment udrieť na vaše citlivé miesto a preniesť vás či už do bizarného sveta núl a jednotiek znudených bohatých detí (Komma), s vlastnou existenciou denno-denne zápasiacich vojnových hrdinov (Veterán), alebo do bezútešnej reality umelej inteligencie so srdcom väčším ako Atlantický oceán (Iba robot), i medzi rôzne ľudské dilemy a hravé úsmevné paradoxy, s ktorými nikto nikdy nerátal, pretože sa zdali málo pravdepodobné (Voda, Tá lepšia, Kimi, Vajce dvoch detí). Rovnako tak vám pomôžu nazrieť do komplikovanej povahy ľudského jedinca, ktorý prebýva a prežíva v bezútešnom takmer „apokalyptickom“ svete modernej vedy a techniky, a tak trošku svojsky bojuje s tým, čo rýchly pokrok so sebou prináša (Výťah, Bazén, Smrť je priateľom múch). Cez rôzne digresie, hyperboly, eufemizmy, zámerné deformácie, obscénnosti i asociácie vyvolávajúce výrazné kontrasty až pocit odporu príznačný pre hororový splatter, sa nás Zuzana Droppová snaží slastne rozžuť, vyžmýkať, šokovať a prinútiť zamyslieť sa nad tým, kam vlastne náš život smeruje a či sa vôbec bude v niečom líšiť od toho, aký v tejto chvíli prežívajú práve tie jej osudové poviedkové postavy.

Elektronická publikácia Telo a iné kyberhrôzy od Zuzany Droppovej má však aj svoje nedostatky. Čitateľom, ktorí vyrastali na vedecko-fantastickej literatúre, ponúka táto zbierka len malé množstvo zaujímavých motívov alebo pútavých sujetov. Moment prekvapenia je ojedinelý, väčšinou sa dá predvídať a konanie niektorých postáv, na ktorom je ten alebo onen kľúčový zvrat vystavaný, oplýva, bohužiaľ, nelogickým faux pas. Napriek prívlastku „a iné kyberhrôzy“ väčšina próz spĺňa skôr výstavbové prvky a princípy tzv. soft science fiction ako kyberpunku. Vzhľadom na vysokú koncentráciu obscénnosti v tej najrozmanitejšej podobe, ktoré boli síce do deja zakomponované zámerne, nesú v sebe stopy retardácie (v pozitívnom slova zmysle) a sú jednou z mnohých charakteristických čŕt autorkinho rukopisu, stráca čitateľ časom vieru v nejakú malú ideovú zmenu, ktorá by so sebou priniesla niečo menej explicitné, hravé, prípadne oveľa viac precítené a jazykovo prepracovanejšie, ak teda ide o opis milostného aktu, či už toho prirodzeného – živočíšneho, alebo vynúteného – násilníckeho.

Zuzana Droppová má však oproti iným začínajúcim autorom v slovenskej vedecko-fantastickej literatúre jednu veľkú výhodu, ktorá vyššie spomenuté zápory zručne maskuje. Zuzana Droppová vie podať príbeh tak, aby vás držal a nepustil aj v kritických momentoch, takže nemáte ťažkosti dočítať jej diela až do konca. Aj keď to znie trošku neuveriteľne, dokážete si z nich niečo umelecky hodnotné odniesť. Je pravdou, že Telo a iné kyberhrôzy nie je ani pre slabšie povahy a ani pre čitateľov vedeckej fantastiky s vyššími nárokmi, avšak milovníci súčasného tuzemského science fiction mainstreamu a ženskej oplzlosti či priamočiarosti nič kúpou tejto elektronickej zbierky nestratia. A možno si autorský štýl prvej žilinskej kyberpunkerky aj obľúbia.

Vydavateľstvo: Rogerbooks
Rok vydania: 2013
Autorka: Zuzana Droppová