17%
17%
18%
13%

Viróza
Autor: Kathy Reichs/Brendan Reichs
Tory je neterou najslávnejšej forenznej antropologičky Temperance "Kosti" Brennanovej. Niet divu, že jej učarovali kosti a mŕtvoly. Keďže žije na takmer opustenom ostrove v Charlestone, nemá priveľa možností na rozširovanie svojich vedomostí. Teda len dovtedy, kým so svojimi šibnutými kamošmi nenatrafia na hrob dievčaťa spred tridsiatich rokov. Všetci si kladú otázku, či má mŕtvola niečo spoločné s chorým šteňaťom, ktoré zachránili z pokusných laboratórií na ostrove. Odložený prípad mŕtveho dievčaťa je najzaujímavejšou udalosťou roka a Tory sa s kamošmi ocitne v smrteľnom nebezpečenstve. Vyviazne z neho len vďaka novým schopnostiam, ktoré sú viac zvieracie ako ľudské. Skrýva sa tajomstvo zabudnutej vraždy aj premeny v Torinom tele v zachránenom šteňati?

Možno má Tory Brennanová dobrodružstvo v krvi, no poradiť si so životom je pre ňu niekedy i tak náročné. A hlavne keď sa toho nakopí veľa naraz. Tori pred nedávnom stratila matku, zoznámila sa s otcom a jeho priateľkou, ku ktorým sa vzápätí presťahovala, nastúpila do novej nóbl školy, kde ju nemajú radi, pretože nie je bohatá, má štipendium a býva na ostrove. Ešteže si na ňom našla priateľov - troch chalanov (ooch, ako je jej otec rád), s ktorými podniká výpravy na ostrov Loggerhead pozorovať opice a vlčiakov. Jeden z týchto výletov ju dostane do ešte zložitejšej situácie, než v akej sa doteraz nachádzala. Tori a chalani sa nakazia podivným druhom psej parvovirózy, ktorá sa za normálnych okolností na človeka neprenáša a zamotajú sa do štyridsať rokov starej vraždy Katherine Heatonovej, ktorá nebola nikdy vyriešená a vrahovi sa vôbec nepáči, že okolo nej začal niekto čmuchať (doslova).

Siahnutie zvedavej čitateľovej ruky po Viróze môže mať hneď niekoľko dôvodov:

* viete, kto je Kathy Reichs (autorka seriálu Kosti a literárna “matka” svetoznámej antropologičky Temperance Brennanovej)

* od Kathy Reichs ste už prečítali pár kníh, páčili sa vám (pretože má skvelý štýl a mimoriadny rozprávačský talent) a chcete vedieť, ako jej to píše, keď píše pre mladých

* vošli ste do kníhkupectva a zbadali neskutočnú, lesklú, bielo-červenú obálku od Slovartu

* chceli ste si prečítať inteligentnú oddychovku pre mladých a odporučili vám toto

V prvých dvoch prípadoch viete, že si čítanie užijete, v druhých dvoch je pre vás Viróza jedna veľká neznáma. No či si chcete prečítať Virózu z toho či onoho dôvodu, v podstate na tom nezáleží. Hlavné je, že ju prečítate. Pretože je to naozaj krásne inteligentné oddychové čítanie. Presne také, aké by rodičia mali dať svojim ratolestiam cez prázdniny, aby im napchali do hláv pár nových vedomostí veľmi nenápadnou a zábavnou formou (lebo kto sa už chce cez leto učiť? keď sú prázdniny, tak sú prázdniny!)
Kathy Reichs si dala na knihe ohromne záležať. Všetky vedecké fakty sú vysvetlené polopatisticky, tak, aby ich chápal i bežný smrteľník, ktorý sa možno o vedu až tak nezaujíma či stredoškolák, ktorý sa možno práve vďaka tejto knihe začne.

Keďže autorka sa tentokrát rozhodla napísať sériu kníh pre mladých (nápad vraj pochádza od jej syna Brendana, ktorý na knižke spolupracoval), musela prispôsobiť i hlavnú hrdinku. A tak nechala Temperance, nech si rieši svoje kosti a zamerala sa na to, čo vyvádza jej neter Tory, ktorá sa na svoju slávnu tetu dosť podala.

Kathy Reichs (&son) toho napchala do takej tenkej knihy relatívne dosť. Podnikavých tínedžerov, ktorí občas nevedia, čo so sebou a s opačným pohlavím, vedecké experimenty, ktoré nedopadnú tak, ako by mali či nevyriešenú vraždu. Rozjazd síce mohol byť o niečo svižnejší a samotná viróza sa do deja mohla dostať o niečo skôr, ako v polovici knihy, no i tak to klape. Všetky línie do seba pekne zapadajú, kde treba tam plynú voľne a kde treba, gradujú do výšin nebeských. Sú popretkávané nielen napätím ale i humorom - Toriiným suchým i Hiovým čiernym. Doteraz sa neviem rozhodnúť, ktorá línia príbehu sa mi páči viac, detektívna či vírusová. Obe sú v niečom prekvapivé a ich rozuzlenie nie je prvoplánové. Detektívna zápletka je nepriehľadná (hoci nie veľmi zložitá) a tak sa hľadaním vraha chvíľu zabavíte.
A línia vzťahová? Našťastie sa autori rozhodli neprplať sa príliš v romantických vzťahoch a hoci ich naznačili, udržali ich v rozumných medziach a (hip-hip hurá) nespravili z nich hlavnú zápletku celej knihy. Charakterom postáv sa však povenovali akurát dosť na to, aby ste si ich obľúbili a začali s nimi prežívať každý nový príznak ich vírusu a tešili sa z každej novej stopy v pátraní po vrahovi. Hoci som občas musela privierať oči nad ich vlúpaniami sa do všemožných budov (áno, i tých, v ktorých prebiehajú tajné experimenty), fandila som im od prvej strany až po tú poslednú. Pretože sa možno občas správali hlúpo, ale vždy sa snažili konať správne (i keď niekedy mimo medzí zákona).
Vlastne som im zhltla všetko, až na ten koniec. Nebudem prezrádzať podrobnosti, dostanete sa k nim sami, no autorov asi niekto poriadne pritiahol za vlasy, keď ho písali. Ak by totiž na scénu nevstúpila posledná postava, bol by oveľa uveriteľnejší a ja by som knihu zaklapla s myšlienkou, aké parádne čítanie to bolo a s malou pýchou, pretože som uhádla, kto za všetkým je.

Napriek tejto malej chybičke (ktorá je možno chybou iba z môjho pohľadu), Virózu odporúčajú ešte i moje prsty na nohách! Ak by som ju totiž mala opísať len prídavnými menami, určite nepoužijem slová ako hlúpa či nudná, naopak. Viróza bola napínavá, dychberúca, neveľmi romantická, premyslená, inteligentná a pútavá. A tým vyčnieva z rady YA kníh s hlavnými hrdinkami, ktoré síce majú aj vážnejšie problémy, no trápi ich predovšetkým ten sexi chalan a ďalší a možno ešte jeden...
Recenzia od Shaola (15. 09. 2013 11:01:33)