16%
13%
Celkovo hlasovalo 450 užívateľov.

Zakletá
Autor: Orson Scott Card
Vydal: Albatros Media (CooBoo)
V okamžiku, kdy desetiletý Ivan narazí v hustém lese Karpat na tajemnou mýtinu, se jeho život navždy změní. Na vrcholu podstavce uprostřed mýtiny spatří ležet krásnou zakletou princeznu Katarinu, kterou hlídá tajemná nestvůra, jež ho zažene na útěk. Nyní je Ivan americký postgraduální student, který před sebou má slibnou budoucnost a je zasnoubený s ženou svých snů. Přesto stále nemůže zapomenout na ono setkání, i když se sám sebe snaží přesvědčit, že to byl pouze výplod dětské fantazie. Poté, co se vrací do rodné země, najde i tajemnou mýtinu. Tentokrát však neuteče. Tentokrát probudí krásnou princeznu polibkem… a vstoupí do světa, který zmizel před tisícem let. Napínavý a vtipný příběh o střetu různých světů i kultur. Zakletá je originální román o lásce a osudu, jež překonají staletí… a o temné síle, která je pronásleduje celé věky. Orson Scott Card je neuvěřitelně skvělý vypravěč. A Zakletá je toho důkazem!

"Dávný příběh Šípkové Růženky možná ve francouzštině či angličtině končil šťastně, on byl ale v Rusku a jen blázen by chtěl prožít ruskou verzi kterékoli dětské pohádky."

Orson Scott "Fantastický" Card - Zakletá
alebo
Ako sa Shaola do knižky zaľúbila

Za siedmimi horami, za siedmimi dolami, kde sa voda sypala a piesok sa …. Ale prosím Vás! Klasiku už všetci poznáte, tak poďte skúsiť niečo nové! Niečo z časti klasické, no z veľkej časti moderné a netradičné. Niečo, čo vám v srdiečku zanechá hrejivý pocit rozprávkového detstva a túžbu vydať sa po moste medzi paralelnými svetmi do dávneho pradávneho Ruska. O spojenie moderného sveta s tým rozprávkovým sa snažilo už veľa autorov, no nie všetkým to vyšlo. Card medzi tých neúspešných nepatrí. Od neuveriteľne krásneho a prepracovaného príbehu a dokonalej hry so slovami, až po nádhernú jesennú obálku, skvelý preklad a grafickú úpravu, je táto kniha mojim splneným snom. Takže sa pripravte, superlatívmi sa v nasledujúcich riadkoch rozhodne šetriť nebude.

Iba úplný ignorant v poslednom čase nenatrafil na meno Orson Scott Card. Momentálne sa totiž hojne skloňuje v súvislosti s blížiacou sa premiérou filmu Enderova hra, ktorého rovnomennú predlohu napísal práve tento sympatický šedivejúci pán. Hoci Card býva často spájaný so sci-fi, v skutočnosti je multižánrový, čo dokazuje i Zakletá. Nesmrteľný príbeh o Šípkovej Ruženke pretavený do originálneho fantasy príbehu, v ktorom si prídu na svoje milovníci romantiky i napätia, suchého humoru, starej mágie i počiatkov kresťanstva. Zakletá je proste taký mix, ale namiešaný tak premyslene, až máte pocit, že jednotlivé prvky nikdy neexistovali a vždy bol len tento celok.

Ivan bol ešte len malý chlapec, keď ho osud po prvý krát zaviedol na tajomnú mýtinu, kde krásnu princeznú strážila tajomná obluda prebývajúca v priekope pod lístím. Vtedy utiekol a hoci sa v ďalších rokoch v myšlienkach neustále na mýtinu vracal, v ďalšej návšteve mu bránil nielen strach a to, že svojim spomienkam príliš neveril, ale i oceán - Ivan sa s rodičmi krátko po tejto udalosti presťahoval do Ameriky, do zeme neobmedzených možností, ktoré chceli manželia Smetskij svojmu synovi dať. Ivan tam vyrástol v zdravého mladého muža, ktorý trénuje na desaťboj, postgraduálne študuje históriu a ľudovú slovesnosť a je zasnúbený so ženou svojich snov. Stále ho však ťahá do Ruska a nakoniec sa tam kvôli svojej dizertačnej práci vráti. A zavíta i na mýtinu, tentokrát však pred príšerou neutečie a prebudí krásnu princeznú bozkom. Ak by išlo o klasickú rozprávku, v tomto momente by začalo ich “A žili šťastne až naveky,” o ktorom by sme sa už viac nedozvedeli. U Carda je bozk len začiatkom zamotaného príbehu, v ktorom Baba Jaga zakliala princeznú Katarínu, aby mohla vládnuť Tajne, až kým si Katarína nenájde manžela. Nepredpokladala, že sa nejakému rytierovi podarí dostať sa cez mocného medvedieho boha, ktorý spiacu krásku stráži. Ivan to však zvládne, hoci má k rytierovi ďaleko, a vzápätí sa vydáva do tajomného sveta, ktorý je v jeho svete históriou viac ako tisíc rokov.

Orson Scott Card ovláda svoje remeslo majstrovsky, to nespochybní nikto, kto čítal niečo, čo tento pán napísal. Nečakajte akciou nadupaný dej, skutočných bojov je ako šafranu, nechýbajú však intrigy, zrada, úkladné spiknutia, mágia a staré zvyky. Okrem toho sa budete často smiať! Hlavných zdrojom nie sú Ivan s Katarínou (i keď i na nich som sa smiala hojne), ale záporáčka č. 1 - Baba Jaga. Jej hlášky a nápady ma vedeli dostať do kolien.

Pre autora ako Card nepredstavujú jednoduché príbehy žiadnu výzvu, preto stavil na zložitý dej, vyrozprávaný z viacerých uhlov pohľadu. Aby príbeh pôsobil dôveryhodne, musel si naštudovať množstvo materiálov a radiť sa s mnohými odborníkmi. Vďaka tomu vytvoril svet, v ktorom niektoré historické detaily sedia, iné sú prispôsobené tak, aby mohla fungovať mágia. Miestami som ho podozrievala, že má vlastný stroj času, tak dobre vykreslil súčasného človeka, ktorý sa prispôsobuje životu v ďalekej minulosti.
      Ak si ale Zakletú predstavujete ako rozprávku, v ktorej princezná prebýva v krásnom zámku, chodí na samé bály a muži, ktorí ju obklopujú sú krásni a štíhli, ihneď prestaňte! To nie je správna cesta, pretože Card stavil na reálnosť a v 9. storočí by ste v takom malom kráľovstve ako Tajna sotva našli honosný zámok. Princezná so svojím kráľovským otcom žijú v nízkom dome so slamenou strechou a slávne kráľovstvo Tajna je vlastne dedinka s chlievmi, slamenými chatrčami a rozsiahlymi poliami. Rozhovory sa nehemžia vznešenými slovami ani sa nevyhýbajú šteklivým témam a všetci trochu smrdia. A chlapi? No, predstavte si Hulka, len trochu do ružova. Rytieri v Tajne od detstva trénujú s ťažkými mečmi, nosia ťažké brnenia a sú hlavne veľkí a silní. A tak nie divu, že keď do Tajny príde Ivan so svojou postavou atléta, mnohí sa mu smejú. Veď ako má také cimprlátko viesť kráľovstvo do vojny s Babou Jagou?

“Neznám vás, madam, a přitom se ode mne zjevně očekává, že za vás položím život.”

Vzťah Kataríny a Ivana je kapitola sama o sebe. Každý vzťah a vzájomné spoznávanie sa je zložitý a často boľavý proces, aj pokiaľ je dvojica z rovnakého prostredia. A Ivan a Katarína to majú zložitejšie nielen kvôli kliatbe, vojne s Babou Jagou, ale i kvôli tomu, že pochádzajú z tak vzdialených storočí.
      Katarínka je spočiatku taká malá mrcha, na Ivana sa pozerá z riadnej výšky, no chémia funguje nielen medzi storočiami ale aj na stránkach tejto knihy. Cardovi sa podarilo presvedčivo, no hlavne pomaly a postupne preklenúť kultúrne rozdiely medzi ruskou princeznou z 9. storočia a medzi rusko-americko-židovským postgraduálnym študentom z 21. storočia.
      Ale i ostatné postavy majú svoj priestor - Baba Jaga a jej chudák začarovaný medveď, bratranec Marek, Ruthie či Ivanovi rodičia. Každému z nich bol vdýchnutý život, a vy sa trápite, žiarlite, hneváte, tešíte či smejete spolu s nimi. A nechcete sa s nimi rozlúčiť, ani keď so svojimi osudmi spejú ku koncu, ktorý Card ukočíroval so všetkou gráciou.

Zakletú som si položila na imaginárku poličku s označením “Najlepšie knihy, aké som kedy čítala”. Ak by som chcela spomenúť nejaké negatíva, hľadala by som ich nasilu a nakoniec by som aj tak skončila pri tom, že tá kniha je jednoducho krátka! A preto to robiť nebudem. Zakletá je vo svojej rozprávkovosti, zložitosti a modernosti jednoducho dokonalá!
      Viem len hmlisto pochopiť, že niektorým čitateľom môže liezť na nervy Katarína vo svojej protivnosti, ale povedzme si pravdu - ktorá žena by si občas nedupla nôžkou, ak by bola princezná? Viem pochopiť i to, že niektorým sa knižka zdá dlhá a podľa iných sa pomalšie rozbieha. Ale to sú všetko malichernosti, ktorými si netreba kaziť zážitok z čítania takého skvostu, akým Zakletá nepochybne je.

Autor/ka: Orson Scott Card
Názov diela: Zakletá
Rok vydania: 2013