17%
17%
18%
13%

Jazdci časom - Prvá misia
Autor: Alex Scarrow
LIAM O'CONNOR mal zomrieť pri lodnej havárii v roku 1912. MADDY CARTEROVÁ mala zomrieť pri leteckom nešťastí v roku 2010. SAL VIKRAMOVÁ mala zomrieť pri požiari v roku 2026. Všetci traja dostali druhú šancu. Pracovať pre supertajnú organizáciu, o ktorej existencii nemá nikto ani tušenia. Cestovanie v čase už totiž nie je len hudbou budúcnosti, ale krutou realitou. JAZDCI ČASOM majú pred sebou náročnú misiu. V zlomku sekundy sa ocitajú v realite, kde Adolf Hitler vyhral druhú svetovú vojnu a nad New Yorkom hliadkuje lietajúci tanier Veľkonemeckej ríše. Liam a Maddz musia zvážiť každé svoje rozhodnutie, lebo stačí len jeden krok vedľa a svet je ich vinou zdevastovaný nukleárnou vojnou. Liam, Maddy a Sal majú len jednu šancu na záchranu nášho sveta.

Kto by nechcel z času na čas zmeniť minulosť? Vrátiť sa na tú párty a povedať TOMU chalanovi aspoň ahoj. Nestrepať sa v škole/v obchode/v kine/jednoducho na verejnosti zo schodov. Nepustiť tichého zabijaka v triede. Lepšie sa učiť. Viac čítať. Ísť na inú školu. Neopiť sa pred skúškou a s bolehlavom ju nespraviť. Nevykradnúť banku. Uhádnuť čísla v lotérii. Zachrániť prezidenta. Zabrániť vojne...

No a tu začínajú problémy. Problémy s veľkým P.

Výstraha totiž znie takto: Nehrajte sa s časom. Minulosť nechce byť zmenená. Je to predsa len ženská a chce, aby ste ju mali radi takú, aká je. Chce plynúť tak, ako si to zmyslela prvý krát.
A preto sa Titanic mal zraziť s ľadovcom v Atlantiku roku 1912. Počas druhej svetovej vojny mal Hittler zaútočiť na Rusko. Prezident Kennedy mal zomrieť v Dallase v roku 1963. A Dvojičky sa mali zrútiť pre teroristický útok v roku 2001.
Vždy sa však nájdu takí, ktorí si myslia, že sú múdrejší ako minulosť a že nad ňou zvíťazia. Zmenia ju a tým zmenia svet k lepšiemu. Alebo len kúsok vlastného sveta. A preto existujú jazdci časom. Aby v tom týmto chytrákom zabránili a napravili tak škody, ktoré boli spôsobené. Pretože minulosť má ostať minulosťou a človek má rozhodovať v prítomnosti o budúcnosti. Bodka.

"Ľudstvo sa nikdy nemalo babrať s časom. Nikdy! Ale teraz, keď už ľudia vedia, ako na to, musí existovať niekto, kto cestovaniu v čase zabráni. A ak sa nájde nejaký blázon, ktorý do minulosti pocestuje, niekto musí čo najskôr napraviť všetky napáchané škody."

LIAM O’CONNOR mal zomrieť pri lodnej havárii v roku 1912.
MADDY CARTEROVÁ mala zomrieť pri leteckom nešťastí v roku 2010.
SAL VIKRAMOVÁ mala zomrieť pri požiari v roku 2026.

Ani jeden z nich nezomrel. Rozhodli sa žiť a preto podali ruku záhadnému chlapíkovi, ktorý sa objavil len chvíľku pred ich smrťou. No nie je život ako život. Všetci traja teraz žijú požičaný čas, ktorí musia splatiť. Musia zachraňovať svet, naprávať minulosť a udržať tak ľudstvo v chode. Stali sa z nich jazdci časom. A pred sebou majú náročnú misiu, pretože realita, v ktorej Hitler vyhral druhú svetovú vojnu, nad New Yorkom hliadkuje lietajúci tanier a svetu hrozí nukleárna vojna, nie je realitou, ktorú by si ktokoľvek z nás prial...

Britský spisovateľ Alex Scarrow sa rozhodol pohrať sa s myšlienkou, ktorá už v minulosti zlákala mnohých autorov a i s mojimi absentujúcimi vešteckými schopnosťami si trúfam povedať, že v budúcnosti tomu nebude inak. Cestovanie v čase a následky, ktoré z toho plynú, sa dajú uchopiť rôznymi spôsobmi, napríklad i knihou pre mladých, v ktorej čas naprávajú traja teenageri pod dočasným vedením záhadného starého pána a podpornej jednotky, ktorá sa volá Bob. A prečo nie?
Jazdci časom - Prvá misia je fajn kniha. Alebo skôr takto - na poli fantasy literatúry pre mladých je to výborná kniha. Príjemne akčná, oddychová a v jednom smere úžasne iná. Nerieši žiadne ľúbostné dvoj-, troj- a viac-uholníky, žiadne zlé vzťahy medzi spolužiakmi či rodičmi. Len troch teenagerov, ktorí sa so situáciou, v ktorej sa ocitli, vysporiadali na môj vkus síce dosť stoicky, no i tak najlepšie, ako vedeli, a hoci im bolo smutno za rodičmi či kamarátmi, v podstate boli radi, že žijú. A v žiadnom prípade teraz neplánujú život len tak zahodiť. Zachránia svet. A ak im to pôjde dobre, spravia to viac-krát.
V podstate ide o klasických detských hrdinov kníh pre mladých. Sú dobrí, majú istý druh, nie nadprirodzených, ale skôr reálne dosiahnuteľných, schopností a zachraňujú svet. Ich charaktery sú jednoduchšie, ale aspoň nemáte chuť otrieskať im o hlavu najhrubšiu knihu z police. Bohužiaľ sa nedozvieme veľa o ich minulosti, myšlienkach, pocitoch či pohnútkach. Robia totiž len to, čo musia, nie to, čo robiť chcú. Autor sa preto snažil tieto charaktery trochu oživiť niektorými nejednoznačnými postavami a inými zaujímavými. Napríklad záhadným Fosterom, ktorého pozadie je tajnejšie ako odpoveď na základnú otázku života, vesmíru a vôbec. Alebo takou podpornou jednotkou s malinkatým organickým mozgom “volajte ma Bob”, ktorú som si zamilovala asi najviac.

"... všetko sa dá zmeniť... nič nie je definitívne. My to môžeme... musíme zmeniť. Rozumiete? Neexistuje možnosť, že by sme zlyhali."

Základná dejová línia je jednoduchá, priamočiara, bez nudných a zdĺhavých odbočiek. Jasné, ide o prvý diel série, preto ak Scarrow nechcel, aby sme sa učili plávať v oceáne plnom žralokov, ale v príjemnom nehlbokom jazierku, musel ako-tak vysvetliť čo, ako a prečo sa cestuje v čase. Aby čitateľa nenudil, spravil to pomocou množstva krátkych, dynamických kapitol (skákanie medzi rokmi mi podobne ako časovým agentom v tejto knihe pár vrások pridalo), krátkej lekcie histórie cestovania v čase a rýchleho know-how, po ktorom sa naši rýchlo kvasení jazdci voľky-nevoľky púšťajú do prvej misie. Bez skutočnej znalosti pozadia doby, ktorú idú naprávať (a ktorú vraj netreba, veď si nejako poradia). Samotné historické pozadie ale je spracované seriózne, Scarrow si dal na ňom naozaj záležať.
No na iné veci trochu pozabudol. Pri pokrivkávaní deja si namiesto jeho rehabilitácie neodpustil niekoľko barličiek. Nerieši časové paradoxy, iné skupiny jazdcov, či financovanie spoločnosti (predsa len klonovanie asi nebude úplne lacná záležitosť). A keď sa dostane do zamotanej a problémovej situácie, zrazu dostanú v rovnakom čase dvaja ľudia ten istý nápad. A hoci funguje, pôsobí trošku podozrivo.

Na záver jednoducho musím pochváliť vydavateľstvo Slovart. Obálka je úžasná, lesklá a krásna a preklad perfektný.

Jazdci časom možno nie sú do detailu premyslenou knihou a na niektoré aspekty cestovania v čase sa zámerne (ale, ale pán Scarrow, takto si uľahčovať prácu) zabudlo, no i tak je to príjemná oddychovka pre mladých, z ktorej sa možno i niečo naučia o histórii a ktorá nerieši, či si začať s upírom alebo vlkolakom. Pred takými desiatimi rokmi by som ju zhltla na jeden dlhý nádych, a preto myslím, že cieľová skupina bude nadšená. A je to prvý diel, preto rada prižmúrim oko a počkám si, ako to bude s tými dinosaurmi.
Recenzia od Shaola (10. 04. 2013 20:51:02)