17%
13%
Celkovo hlasovalo 425 užívateľov.

Volání Cthulhu 2 (Příběhy a novely z let 1927-1930)
Autor: H. P. Lovecraft
Vydal: Plus
Druhá část třetího svazku lovecraftovský spisů Volání Cthulhu přináší vedle všemi již jistě napjatě očekávaného dokončení novely Případ Charlese Dextera Warda další povídky a příběhy z let 1927 – 1930. V dubnu 1926 se Lovecraft vrací z nemilovaného New Yorku zpět do rodné Providence a s novou tvůrčí energií píše jedny ze svých nejpůsobivější a čtenářsky nejpřitažlivější příběhů: Barva z kosmu je výjimečným propojením horou a science fiction, jejíž objevnost oceňoval i Stanisław Lem, Tamtéž představuje velmi vtipnou mystifikační hříčku, zatímco Hrůza v Dunwichi či Šepot v temnotách obohacují žánr strašidelných povídek o „mytický" rozměr, který později jeho vydavatelé proslaví pod jménem mýtus Cthulhu. Svazek doplňuje i překlad studie Produktivní hnus od J. M. Fischera.

Milý priateľ,

pred nedávnom sa mi dostal do rúk neobyčajný text, ktorý mi svojim obsahom narušil pokojný život, a ktorého hrôzy sa mi neustále objavujú pred očami, kedykoľvek obrátim svoju myseľ k spánku.

“Bylo to - nu, z větší části to byla síla, která nepatří do našeho vesmíru; síla, jejíž účinky, podoby a projevy se řídí podle jiných principů, než jsou naše přírodní zákony. Nenáleží nám přivolávat takové vnější síly na náš svět a jenom nepředstavitelně zkažení lidé a nesmírně zvrácené kulty se odvažují tyto síly pokoušet.”

Nebudem sa priveľmi rozpisovať o všetkom, o čom som sa dočítala. Viem len jedno. Vždy, keď budem kráčať hviezdnatou nocou, na chvíľu sa zastavím a obrátim zrak k oblohe, či niečo neupiera pohľad na ľudstvo. Nechám myseľ, nech blúdi nekonečnými vesmírmi a navštevuje hviezdy, pretože teraz už viem, že existujú veci neopísateľné, ktoré je len ťažko uchopiť. Zatúlam sa na miesta, kam ľudia chodia neradi. Navštívim opustené domy, vkročím na tienisté mýtiny. Budem načúvať zvukom šuštiaceho lístia pod nohami, vŕzganiu hrdzavých pántov, hlasom zvierat. Budem skúmať farby, či sú vôbec pozemské. A budem snívať. Snívať tak, ako to robili hrdinovia H. P. Lovecrafta, pretože to je autor mnou zmieneného textu. Nebudem snívať len v noci, ale i cez deň, hoci noc, jej farby a zvuky, Lovecraftovi pristanú.

Ak totiž vezmeš do ruky Lovecrafta, objavíš nielen hrôzy ale i nepoznané farby kozmu, či bytosti, ktoré pozemské byť nemôžu. Zistíš, že vesmír sa zaujíma o rôzne divy a mnohé nevysvetliteľné i sám spôsobuje. Nemysli si, že veci mystické a nadprirodzené sa môžu stať len niekde inde, nie u teba či u mňa doma. Vari sa ti čochvíľa nezdá, že niektorí ľudia sú návštevníci z vesmíru?

“Z jakých černých studní zásvětních hrůz a pocitů, z jakých neprobádaných proudů vědomí o sférách za hranicemi vesmíru či tajném, prastarém dědictví vycházelo to napůl artikulované hromové sténání? A nyní zaznělo s novou silou, jak se vzepjalo v konečném a završujícím záchvatu šílené zuřivosti.”

Dovoľ mi ale priblížiť ti aspoň trochu tento spis predtým, ako si ho prečítaš. Viem, že si čítal autorove predošlé texty a tak ťa poteší, že sa konečne dozvieš, ako to dopadlo s chudákom Charlesom Dexterom Wardom, ktorého prípad podľa teba tak nehorázne prerušili. Mne by to nijako neprekážalo, nebyť dlhého čakania na jeho dokončenie a rozlúštenie záhady. Okrem tejto poviedky tu nájdeš ešte príbehy o farbe z kozmu, ktorá sa rozšírila na jednej farme a jej obyvateľom nespôsobila nič dobré. Hrôzy, ktoré sa odohrali v Dunwichi je lepšie nespomínať, napokon zistíš sám, že niektorí synovia sa na svojich príšerných otcov podobajú viac, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať a ako by bolo ľuďom milé. A keď sa ozvú šepoty v temnotách, utekaj kade ľahšie.
A to spomínam len tie dlhšie príbehy. Už po zbežnom pohľade zistíš, že tento spis sa od predošlých líši. Poviedok je tu oveľa menej, pretože kniha stojí na tých niekoľkých dlhších poviedkach, z ktorých niektoré radím medzi vrchol Lovecraftovej tvorby. A musím povedať, že sa čítajú oveľa lepšie, ako tie krátke. Akoby si autor potreboval trochu odpočinúť od dlhších textov, či od rozpačitého prijatia niektorých z nich. Pre mnohých však budú tieto kratšie práce slúžiť len na to, aby poznali Lovecraftovo dielo celé a komplexné.

“Pak jsme opustili všechno důverně známé, hmatatelné, času podléhající a vstoupili do fantastického světa mlčenlivého neskutečna, a naše cesta, uzoučká jako pentle, se mezi neobydlenými zarostlými vrcholy a téměř pustými údolími šplhala a prodírala jakoby nadaná citem a poháněná vrtošivými úmysly.”

Vieš, Lovecraft má isté starodávne čaro. Jeho práca je prácou poctivého človeka, ktorý bral písanie vážne a naštudoval si množstvo materiálov predtým, ako sa do príbehu pustil. Využíval vedomosti a zameriaval sa na detaily. Svoje poviedky poprepájal, či už postavami, mestami, či hroznými bytosťami a kultami. Neustále upravoval texty, až kým s nimi nebol spokojný a vzhľadom na to, aký bol sebakritický, zabralo to veľa času. Niektoré poviedky boli vskutku brilantné a jediné, čo mu ešte vytýkam je občas veľmi predvídateľná pointa jeho príbehov. Mnohokrát mi bolo takmer hneď jasné, čo sa deje a nechápala som, ako to, že hrdinovia to nevidia a závery predkladajú až na konci ako nejaké prekvapivé odhalenia. No to mi nezabránilo čítať ich so zatajeným dychom až do konca, aby som sa dozvedela, či vyhrajú mocnosti dobra alebo zla.

“Ve zdejším prostředí se daří zlé představivosti a noc nepřináší pokojné sny.”

Prednedávnom som čítala opis jedného Lovecraftovho sna, a bol taký živý! Vedel si, že tieto jeho sny stáli za zrodom mnohých poviedok? Možno preto sa už nezameriava len na hrôzy vesmíru, ale prepája ich so známymi kútami a miestami, ktoré miloval a ktorými sa často potuloval. Jeho príbehy sú tak ešte reálnejšie a majú v sebe istý nádych originality. A čo viac, motívy sa prestali tak často opakovať, rozuzlenie nie je naťahované ani trochu nad mieru a dlhé poviedky sa mi nezdali ani trochu dlhé, tak rýchlo ubehli. Mnohé z nich sú vskutku originálne a Lovecraft bol na ne právom hrdý.

“Lidským zrakům skryté bytosti, jež nepocházejí ze země - alespoň ne ze země p třech rozměrech -, se prohánějí údolími Nové Anglie, šíří hrůzu obestřené zápachem a zvráceně rozjímají na vrcholcích hor.”

Lovecraft sa mi po zatiaľ poslednej vydanej knihe jeho spisov neodbytne a neodvolateľne začal spájať s priestorom. Po prvé s nekonečným priestorom vesmíru, kde na nás čakajú nepredstaviteľné a makabrózne hrôzy, ktoré ľudská myseľ nedokáže pochopiť bez toho, aby podľahla šialenstvu. A tiež s priestorom, ktorý necháva čitateľovi pre jeho predstavy, v ktorých sa fantázia uberá vlastnými cestičkami a Lovecraftove myšlienky vystihne lepšie ako akékoľvek slová na papieri. A myslím, že práve toto je dôvod, prečo sa tieto poviedky stále páčia, prečo ich ľudia čítajú a milujú, prečo ich podrobujú takému skúmaniu a prečo neustále rastie Lovecraftov kult. Pretože ľudia stále radi snívajú a túlajú sa po fantastických snových ríšach či vesmíroch. Veď preto sme sa tam zatúlali i my dvaja, postupne, potichučky a so zatajeným dychom, zimomriavkami a obrovským množstvom predstáv, ktoré môžme spolu zdieľať.

S pozdravom,

vydesený a ohromený čitateľ, ktorý sa teší na ďalšie, posledné, putovanie vesmírom a snovými ríšami...
Recenzia od Shaola (08. 04. 2013 16:51:44)