13%
Celkovo hlasovalo 426 užívateľov.

Živly noci
Autor: Sherrilyn Kenyonová
Vydal: St. Martin's Press / Ikar
Hodnotenie: 25%
Z obálky knihy: "Sirota Wren Tigarian vyrástol v prostredí, ktoré sa ho bojí, nedôveruje mu. Wren je kríženec dvoch dravých zvierat - bieleho tigra a snežného leoparda - ale dokáže sa meniť na človeka. Keď niečo chce, nikto ho nezastaví. A teraz chce Marguerite. Marguerite D´Aubert Goudeauová je dcérou prominentného senátora USA, lenže nenávidí životný štýl bohatej spoločenskej vrstvy, ku ktorej patrí. ... Ak chce Wren získať Marguerite, musí bojovať nielen proti ľu´dom, ktorí ho ako polozviera nikdy neprijmú medzi seba, ale aj proti vlastným šelmoľuďom, ktorí si želajú jeho smrť, lebo ohrozuje ich skrytý svet."

Niekomu stačí tak málo...
(Recenzia napísaná pre časopis Fantázia.)

Americká autorka Sherrilyn Kenyonová je držiteľkou mnohých ocenení, autorkou slušného množstva kníh, z ktorých sa mnohé radia k bestsellerom. Známa je predovšetkým sériou o lovcoch temnoty, ktorá zatiaľ obsahuje úctyhodných dvadsaťdeväť kníh. Vzhľadom na dobré recenzie a bohatú kariéru som dúfala, že Živly noci budú príjemné a pútavé dielko.

Dej načrtnutý na obálke knihy ma okamžite zaujal. Osirelý hlavný hrdina sa zamiluje do mladej slečny, no ich vzťahu bráni fakt, že Wren je šelmočlovek, ktorý má magické schopnosti, a ľudská partnerka je pre neho neprípustná, keďže musí uchovávať svoj magický svet v tajnosti. Na prvý pohľad veľmi pútavá zápletka pre čítania chtivú ženu. S očakávaním som sa do toho pustila, no bohužiaľ, nešlo ani o to typické „od desiatich k piatim“. Toto bol pokles od desiatich k mínus dvesto, a to raketovou rýchlosťou.

Autorka sa príliš nezdržuje, ide okamžite k veci. Predostiera nám príbeh Marguerite, dcéry senátora, ktorá sa v bare zoznámi s umývačom riadu Wrenom. Spočiatku príbeh vykazuje isté známky humoru, postupne je však tento vzácny fenomén nemilosrdne vykopnutý aj s akýmikoľvek zaujímavými dejovými zvratmi a veľmi rýchlo sa kniha mení na typickú lacnú červenú knižnicu. Jediné, čo sa v troch štvrtinách knihy odohráva, je vzťah Marguerite a Wrena prešpikovaný najmenšími detailmi ohľadom ich zblíženia. Prvá horúca scéna (rozpísaná zbytočne na asi šesť strán) je možno trochu korenistá. Druhá (znova zbytočne dlhá) je až vtipná. A tretia (prečo by sme sa obmedzovali a zostručnili to, však?) uspáva, navyše za daných dejových okolností vyznieva priam absurdne.

Kenyonová akoby mala problém s vnímaním času v príbehu – opisuje vzťah dvojice, akí sú si blízki, ako si dôverujú a poznajú sa, no v skutočnosti spolu v celej knihe prehodia asi dvadsať viet a všetko sa odohrá v niekoľkodňovom rozpätí. Je prekvapujúce, že skúsená autorka spravila takú začiatočnícku chybu. Samotné postavy sú rozpracované extra slabo, o nejakej hlbšej psychologizácii sa nedá hovoriť. Ich konanie je niekedy dosť nepochopiteľné (ktorá žena by chlapovi na vyjadrenie vďačnosti poslala kamión kvetov?) a z drsného samotára sa stáva priam sladký ideál. Nula bodov za to.

Samotný dej je úplne predvídateľný od prvej po poslednú stránku. A koncom to definitívne zabila. Človek síce predpokladá happyend, ale nie to, že si vezme príklad z latinskoamerických telenoviel. Nula bodov teda aj za reálnosť a zvýšenú hladinu cukru v krvi.

Kenyonová navyše úplne odignorovala svoju najväčšiu devízu – úžasne atraktívny svet, v ktorom sa príbeh odohráva. V Živloch ho odsúva kdesi na najvzdialenejší okraj a ako čitateľka, ktorá od nej neprelúskala žiadnu inú knihu, sa o tomto samostatnom fascinujúcom vesmíre dozvedám až v abecednom slovníku na posledných dvadsiatich stranách. Nesmierna škoda, že sa nevenovala viacej lovcom snov a hociktorým im podobným bytostiam. Takto to vyzerá, ako by úplne izolovala šelmoľudí od ostatných.

A v takomto duchu by som mohla pokračovať. Namáham neuróny, ale v tejto chvíli mi nenapadá nič, čo by som mohla pochváliť; jednoducho to bolo obrovské sklamanie. Dovolím si radu: ak uvažujete nad prečítaním tejto knihy, no neobľubujete červenú knižnicu, siahnite radšej po kuchárskej knihe a naučte sa nový recept. Pravdepodobne to bude oveľa záživnejšie.
Recenzia od Bruja (25. 10. 2009 08:31:56)