16%
17%
13%

Temné léto
Autor: Dan Simmons
Vydal: Laser - books
Je léto roku 1960. Několik žáků šesté třídy z illinoiského Elm Havenu mezi sebou navazuje mocná, magická pouta, která nezpřetrhá ani jejich další život či ztráty. Na pozadí sluncem zalitých kukuřičných lánů a kradmého koketování městských dívek bude jejich vzájemná oddanost vystavena nemilosrdné zkoušce. Ze ztichlých útrob školy Old Central, mohutné pevnosti obestřené mahagonovou vůní rakví, vyplouvá neviditelné zlo, jež Mika, Duana, Dala, Harlena a Kevina uvrhne do války, která nezná hranic ani slitování, v níž je noc v područí jednoho věčného nepřítele...

Keď sa povie škola, väčšina detí školopovinných má predstavu podobnú tej, ktorú Dan Simmons pretavil do svojho románu Temné léto. Škola je zlo a učitelia (a niektorí ďalší zamestnanci) sú jeho stúpenci. Len ten Simmons to nemyslel tak abstraktne...

V posledný deň školy si skupinka kamarátov uľahčene vydýchne, keď ich konečne (pre)pustia domov. V predstavách sa už zaoberajú dvojmesačnou slobodou, ktorú poskytuje najlepšie obdobie roka, a ktorú možno tráviť baseballom, preháňaním sa na bicykloch, neľútostnými vojnami v ohadzovaní sa hlinou či sobotným kinom zdarma pod letnou oblohou. Táto bezstarostnosť im však celkom nevyjde a letná obloha nad Elm Havenom postupne potemnevia...

Malého Tubbyho Cooka od posledného školského dňa nikto nevidel, a jeho sestra je presvedčená o tom, že nikdy neopustil brány ich starej školy Old Central. A tak sa skupina chlapcov popri zábavkách a sladkom ničnerobení rozhodne vyšetriť, kam sa Tubby podel. Čo začne ako nevinné zháňanie informácii, skôr ďalšia hra ako seriózne vyšetrovanie, skončí ako horor z vašich najhorších nočných môr, horor, ktorý by sa mohol pokojne odohrávať aj v Maine...

A že istá paralela s Kingovým slávnym románom TO tu je. Spočiatku som často mala silný pocit déjà vu. Hlavná dejová línia je v rovnaká. Skupinka chlapcov sa rozhodne bez pomoci dospelých bojovať proti tajomnému zlu. Obe knihy tiež zahŕňajú obéznejšie decko, leto, tajné skrýše, bicykle, zlo, jedno dievča, ktoré chlapcom pomáha, pár starších školských výtržníkov (nie príliš inteligentných ale zato svalnatých)...a vedela by som takto ešte chvíľu pokračovať.
Simmons sa však od svojho hororového kolegu s postupom deja, odhaľovaním súvislostí a vykresľovaním charakterov vzďaľuje a vydáva sa vlastnou cestou. Či lepšou, to je už otázka čitateľovho vkusu. Za seba hovorím, že má niečo do seba.

Začiatok knihy sa nesie v opatrnom duchu. Simmons nás zoznamuje s hlavnými protagonistami, so spôsobom ich života a prostredím, do ktorého celú parádu zasadil. Hororové výjavy zatiaľ dávkuje sporadicky, do dlhých opisov a útržkov všedných dní chlapcov a ich hier občas vhodí mŕtvolu učiteľky, ktorá na vás upiera zlovestný pohľad, zlo zo záchodov označených ako CHLAPCY či kafilérne auto obklopené mŕtvolným puchom.V tejto prvej polovici knihy, ktorú by som celú nazvala úvodom, som mala pocit, že horor je na druhej koľaji, a že čítam nostalgický príbeh o lete, ktoré decká trávili vonku spoločnými hrami a domov sa vracali pri západe slnka s obitými kolenami a roztrhaným oblečením a nie v bezpečí za počítačom či pri telke.

Dale byl unavený, rozbolavělý z desítky utržených ran a natažených svalů, poškrábaný na rukou i nohou, nervózní ze svědění, které mu způsobovaly tuhé kalhoty, dehydratovaný do té míry, že mu popraskaly rty a rozbolela ho hlava, a vyhladovělý, protože od snídaně před třinácti hodinami nesnědl žádné pořádné jídlo. Cítil se úžasně.

Rozlišovať jednotlivých chlapcov mi najskôr robilo trochu problémy, no postupne sa mi prestali zlievať. Každý má totiž vlastné problémy a vlastný spôsob ako sa s nimi vyrovnať, inú situáciu v rodine a hlavne vlastnú osobnosť. Ich charaktery sú vykreslené plasticky a vierohodne a človek jednoducho musí obdivovať nielen odvahu, s ktorou čelia príšerám a zlu, ale aj odhodlanie, s ktorým sa pasujú so svojimi životmi.
Simmons pekne vykreslil aj ich vývoj. Všetci postupne strácajú niečo zo svojej nevinnosti (aj keď už úplne nevinní nie sú - no ktoré decko v ich veku je?) a tvárou v tvár smrti si začínajú uvedomovať, aká je definitívna a že môže postretnúť aj ich.

Poprvé si uvědomil, co je smrt: nepokračovat v chůzi po železniční trati, nesníst dnešní večeři, už se nesetkat s mámou nebo nevidět v televizi další díl Pátrání na moři. A taky nemít možnost posekat v sobotu trávník nebo pomoct tátovi shrabat na podzim listí.
Bylo to nemít vůbec žádnou jinou možnost než zůstat ležet mrtvý tady na škváře vedle železniční trati, nechat ptáky, aby mu jako bobule vyzobali oči, nechat mravence, aby se mu promenádovali po jazyku. Byl to konec volby, rozhodování, jakékoliv budoucnosti. Bylo to jako muset strávit celou věčnost v domácím vězení.

Ak je ale prvá polovica knihy rozvláčnejšia a nič poriadne sa v nej nedeje, druhá je jej pravý opak - nefalšovaný akčný horor, ktorý vám nedá vydýchnuť. Opisy príšer číhajúcich v tme sa premietajú do úžasných a často groteskných predstáv a možno i strachov, ktoré sme ako malí špunti zakúšali i my. Zápletka je prepracovaná, z akčných scén sa trasiete hrôzou a strachom (v noci odporúčam čítať len na vlastné riziko!) alebo napätím z toho, ako to vlastne dopadne. I keď to možno viete. Záver nie je zvlášť nepredvídateľný, Simmons a jeho chlapci sa nesnažili vysporiadať so zlom žiadnym záhadným spôsobom, ktorý by čitateľa šokoval. Vsadili skôr na poriadne nadupané akčné finále, ktoré sa mi popri jeho reálnosti a desivosti zdalo aj dosť krátke vzhľadom na to, aké obsiahle Temné léto je.

Na záver mám len jednu pripomienku, ktorá sa týka autorovho úvodu – Simmons v ňom písal o smrti jedného z detských hrdinov. Hoci nepovedal jeho meno, čitateľ si to mohol z jeho ďalšieho rozprávania veľmi ľahko domyslieť. Aj moje tušenie sa potvrdilo, a na nálade mi to nepridalo. Tí, ktorí držia knihu v rukách po prvý krát, by si zaslúžili malé varovanie, aby si úvod nechali až na záver a nedozvedeli sa tak to, čo vedieť nechcú.

Temné léto nie je dokonalá kniha, má svoje muchy, no Simmons sa pre mňa stal prekvapením roka. Je to autor, ktorý dokázal do hororovej knihy namiešať kokteil pre každého – konšpirácie, historické tajomstvá, teologické rozpravy (žiadne nudné báchorky), akciu a nočné mory prepletené detskými hrami a nostalgiou. Pri tak dlhej knihe je takmer nemožné udržať pozornosť čitateľa v pozore po celý čas, a aj tak skvelému rozprávačovi, akým Simmons nepochybne je, sa to darilo raz lepšie a raz horšie. No po rozvláčnejšom úvode sa z príbehu stala parádna akčná a desivá jazda, ktorú bolo takmer nemožné prerušiť až do epického finále. Na Simmonsove letné prázdniny proste tak jednoducho nezabudnete.
Recenzia od Shaola (10. 01. 2013 13:41:54)