17%
12%

Závisť
Autor: Gregg Olsen
Vydal: Fortuna Libri
Hodnotenie: 60%
V noci, keď zomrela Katelyn, sa začalo niečo, čo všetko zmenilo. ÚPLNE VŠETKO. Zlo máva rozličnú príchuť – od horkej až po zradne sladkú. V deň svojej smrti sa to dozvie aj tínedžerka Katelyn. V jednej chvíli je deprimovanou smoliarkou, v nasledujúcej už leží na pitevnom stole z nehrdzavejúcej ocele. Pohľad má sklený, pokožku stuhnutú. Bola to SAMOVRAŽDA? VRAŽDA? KTO JE NA VINE? Keď dvojčatá Hayley a Taylor Ryanové odhalia pravdu, zistia, že je oveľa znepokojujúcejšia, ako si doteraz predstavovali. Zároveň odkryjú aj ďalšie tajomstvo týkajúce sa ich minulosti. Román Závisť je inšpirovaný skutočným zločinom. Išlo o kyberšikanu. Toto realisticky napísané dielo predstavuje prvý zo série hrôzostrašných románov, pri ktorom vám celkom isto naskočia zimomriavky.

Vitajte v Port Gamble! Mestečku plnom tajomstiev a záhad...

V noc, keď zomrela Katelyn, sa všetko zmenilo. Bola to samovražda? Vražda? Alebo nehoda? Dvojčatá Taylor a Hayley sa nevedia zbaviť myšlienky, že sa deje niečo zlé a začnú vyšetrovanie na vlastnú päsť. No vôbec nečakajú, že sa toho dozvedia viac i samy o sebe...

Na túto knihu som sa tešila. A ešte ako! Neviem, či práve preto som bola z výsledku taká nešťastná, ale je to možné. Keď som po prvýkrát o knihe počula, ešte nevyšla ani len v zahraničí, zaujala ma obálka i anotácia. Prvé čo mi napadlo bolo: Žeby niečo na štýl Troch pátračov?! Moje nadšenie však po prvých stranách veľmi rýchlo opadlo a čítanie sa stalo utrpením.

Gregg Olsen, autor Závisti, síce ako podklad pre svoj román využil skutočný príbeh, no nijako to kvalitu knihy nezlepšilo. Od začiatku až do konca sa ustavične zamotáva do vlastných slov. Príliš rýchle striedanie scén medzi postavami je na škodu, charaktery sú ploché a nebyť ich mena na začiatku nového odseku, človek by bol veľmi zmätený, prečo sa z kuchyne odrazu dostal na ulicu. Toto všetko by možno bolo v poriadku a dokázala by som sa s tým zmieriť, ale štýl písania autora zároveň i uspáva. Gregg Olsen rozpisuje to, čo by stačilo zhrnúť dvomi vetami. Niečo, čo si zaslúži viac pozornosti, natlačí do jedného krátkeho odseku. Neviem koľko má vôbec autor rokov, ale občas som mala pocit, že príbeh sa mi snaží vyrozprávať prváčik, ktorý tak celkom nerozumie významu všetkých slov a nie ostrieľaný autor.

Hlavné hrdinky, dvojčatá Taylor a Hayley, nie sú také obyčajné, ako sa na prvý pohľad zdá. Majú schopnosti, ktorým ani samé nerozumejú a snažia sa ich pred všetkými utajiť. A tu je jeden z najväčších zádrheľov – Tay-Hay/Hay-Tay (ako ich veľmi rada nazýva najlepšia kamarátka – nie som si istá, či je to tak, alebo onak) sú výnimočné, iné, majú schopnosti. Jednoducho sa niečím „nadprirodzeným“ líšia od zvyšku postáv. Neviem, či sa autor snažil svoju knihu viac priblížiť vkusu dnešných mladých ľudí, alebo len potopiť to, čo napísal najviac, ako sa len dalo. Skôr by som vsadila na to prvé, ale výsledok mi pripomínal niečo úplne iné. Kniha Závisť mi totiž nešťastne pripomínala sériu Temné vízie, ktorých pokračovanie pre mňa bolo rovnako veľkým sklamaním, ako prvá časť Prázdnej rakvy. Veď prečo neriskovať vlastný život kvôli tomu, aby sme pomohli niekomu, kto je už dávno mŕtvy a podobnú obetu si vôbec nevyžaduje? Prečo by sme mali konať logicky a veci si premyslieť pred tým, ako do nich vletíme po hlave? Smutnejšie však je, že Taylor a Hayley sú jedinými charaktermi, ktoré majú akú takú dušu. Ostatné sú len prázdne bábky, ktoré sa v príbehu sem tam mihnú, alebo celým ťažkopádne prekráčajú a v určitom bode jednoducho vybuchnú.

Asi od polky som knihu začala brať s rezervou a snažila sa ignorovať všetky diery v príbehu, no keď som sa konečne prepracovala ku koncu, ústa som mala otvorené dokorán. Celá kniha sa nesie v duchu toho, že akýkoľvek zločin je zlý. Už len to slovo je hrozné. No pri posledných stranách všetci všetko hádžu za hlavu a odrazu im vôbec nezáleží na tom, že niektoré veci sú jednoducho zlé. Možno ak sa od tejto knihy nič neočakáva, mohla by byť celkom pohodovým, no priemerným, čítaním na chladné večery. Avšak koniec – akokoľvek neočakávaný – pochoval i to málo dobrého, čo v knihe možno bolo. Alebo som len príliš náročný čitateľ? Ktovie. Každopádne – pre istotu sa v budúcnosti dielam Gregga Olsena oblúkom vyhnem.

Moje hodnotenie: 30%

Recenziu pre Fantasy-svet.net napísala autorka blogu Whisper of my mind...
Recenzia od Stormy (30. 08. 2012 16:14:40)