17%
13%

Zatmenie
Autor: Stephenie Meyer
Vydal: Tatran
Hodnotenie: 94%
„Bella?“ Spoza môjho chrbta sa ozval Edwardov jemný hlas. Otočila som sa a videla som ho, ako zľahka vybieha po schodoch na verandu a vlasy má od behu rozviate. Ihneď ma strhol k sebe do náručia, presne ako predtým na parkovisku a pobozkal ma. Ten bozk ma vydesil. Bolo v ňom priveľa napätia, príliš intenzívne sa prisával na moje pery – ako keby sa bál, že už nám viac času neostáva. Seattle pustoší séria záhadných vrážd, zákerná upírka pokračuje vo svojej honbe za pomstou a Bella sa znova ocitá obkľúčená nebezpečenstvom. Uprostred týchto udalostí je prinútená vybrať si medzi svojou láskou k Edwardovi a svojím priateľstvom s Jacobom – s vedomím, že pre jej rozhodnutie by mohol opäť vzplanúť odveký boj medzi upírmi a vlkolakmi. A keďže sa veľmi rýchlo blíži aj termín jej maturity, musí sa rozhodnúť ešte v jednej veci: život alebo smrť. Ale čo je vlastne život a čo smrť?

Meyerová nesklamala

Po bestselleroch Súmrak a Nov prišiel do našich kníhkupectiev aj preklad tretieho dielu série, Zatmenie. Stephenie Meyerová poriadne zamotáva životy hlavných hrdinov.

Tento raz rodinu Cullenovcov znepokojujú početné vraždy v blízkom Seattli, zatiaľ čo Bellu trápi odveká rivalita medzi Edwardom Cullenom a Jacobom Blackom. A práve jej láska a hlboká oddanosť Edwardovi stojí na inej strane barikády ako pevné priateľstvo s Jakeom. Je odhodlaná zmazať smiešne stereotypy a neznášanlivosť medzi vlkolakmi a upírmi, lenže od začiatku to vyzerá na tuhý boj. No a nebola by to Bella, ak by sa medzitým nedostala do smrteľného nebezpečenstva a nevyvolala kopu komplikácií.

Dej, načrtnutý už v Súmraku, ľahko pokračuje a speje k neodvratnému koncu. Rozhodne treba dať Meyerovej plus za celé spracovanie knihy. Ak sa fanúšikovia série nedokázali odtrhnúť od predchádzajúcich dvoch dielov, pri treťom azda zabudnú aj jesť a plniť podobné životu dôležité úlohy. Akcia, záhady a neustály pocit napätia v pozadí nútia čitateľa hltať stránku za stránkou, kým celý prekvapený otočí poslednú a s vyvalenými očami si povie: „To je všetko? To myslí fakt vážne, že je koniec knihy?“

Predovšetkým v prvej polovici príbehu sa Meyerová nesústredila toľko na podrobné opisovanie Belliných pocitov, takže aj z tohto hľadiska je kniha prudko čitateľná v porovnaní s druhým dielom, kde Bellino sentimentálne a miestami priam extrémne patetické správanie liezlo poriadne na nervy. Bohužiaľ, v poslednej tretine Zatmenia sa znova do popredia dostávajú emócie. Opäť som sa nemohla ubrániť rezignovaným povzdychom a túžbe otrieskať knihu o hlavu priamo Belle za to, ako sa po celý čas správa, keď príde reč na blížiace sa problémy. A tak ako si Meyerová zaslúži plus za napínavý príbeh, tak si zaslúži aj mínus za to, že Belline vlastnosti rozšírila o neustále nutkanie obetovať sa a zvaľovať vinu na seba. V závere knihy to už fakt dosť otravuje.

Nielen Bella má svoje muchy; v Zatmení už začína trochu krívať aj Edwardova dokonalosť, keď niektoré opatrenia privádza do extrémov. No a o Alice a jej zvyku organizovať všetkým naokolo život ani netreba hovoriť. Spolu s Jakeom sú tieto postavy častokrát v situáciách, keď je ich konanie už unavujúco rozčuľujúce, hoci zarytí fanúšikovia na nich ani teraz nedajú dopustiť, o tom niet pochýb.

Príjemným oživením knihy je humor, ktorého je konečne trochu viac v porovnaní s predchádzajúcimi dielmi. Neustále konfrontácie hlavných hrdinov vyvolávajú potrebu odseknúť niečo ironické alebo jedovaté a treba uznať, že dosť veľa hlášok sa Meyerovej vydarilo. Trefné reakcie postáv príjemne oživia celý dej a ešte viac ženú čitateľa k poslednej stránke. Z tohto hľadiska asi najlepšia z trojice kníh.

Významnú úlohu zohráva aj slovenský preklad Lucie Halovej, ktorý musím pochváliť. V porovnaní s českým prekladom aj anglickým originálom je slovenská verzia oveľa dynamickejšia, živšia a predovšetkým rečovo bližšia mladým ľuďom. Slangovejší jazyk predovšetkým v dialógoch a preklad ako taký je veľkým plusom Zatmenia.

Ak všetko zhrniem, s čistým svedomím môžem vyhlásiť, že zatiaľ ide jednoznačne o najlepší diel série. Cieľovú skupinu čitateľov (-násťročné slečny) vo väčšine prípadov Zatmenie doslova nadchne. No a my ostatní si prinajmenšom príjemne oddýchneme pri veľmi slušnej knihe.

Osobné hodnotenie: 85%

Recenzia vznikla pre časopis Fantázia - www.fantazia.sk
Recenzia od Bruja (07. 05. 2009 01:18:27)