16%
16%
13%
Celkovo hlasovalo 450 užívateľov.

V zajatí snov - Precitnutie
Autor: Lisa McMann
Temné sny prichádzajú! Sedemnásťročná Janie sa noc čo noc dostáva do cudzích snov, ktoré odhaľujú odvrátenú stránku ľudského života. Janie sa nemôže nikomu zdôveriť - neuverili by jej a mysleli by si, že sa zbláznila. A tak žije so svojou schopnosťou ako s prekliatím, ktoré nedokáže ovládať. Raz sa Janie prepadne do nočnej mory, z ktorej jej stuhne krv v žilách - prvý raz nezostáva v niečej zvrátenej duši len pozorovateľkou, ale stáva sa aj účastníčkou...

Janie má zvláštny dar, alebo možno je to skôr jej prekliatie. Ak totiž niekto zaspí v jej blízkosti, nemôže si pomôcť a prepadne sa do jeho sna, ktorý s ním musí prežiť, či už je príjemný, alebo je to hotová nočná mora. Čoskoro však zisťuje, že nemusí byť len obyčajným pozorovateľom. Možno je jej úloha oveľa dôležitejšia a jej prekliatie konečne po rokoch dostáva zmysel.

Na začiatok musím oceniť autorkin nápad ohľadom "dreamcatchingu", bolo to niečo, čo ma na knihe okamžite zaujalo, no po prvých stranách som bola zrazu sklamaná. Veľmi jednoduchý štýl písania mi nevyhovoval. Pri tých krátkych vetách som mala pocit, že čítam kuchársku knihu, alebo len nejaké prvotné poznámky, z ktorých má samotný príbeh ešte len vzniknúť. Neskôr sa to našťastie aspoň trochu vylepšilo.

Ako ďalšie negatívum mi pripadalo zbytočné opakovanie skutočností, ktoré sú už čitateľovi jasné. Keď autorka povie, že hlavnej postave treští hlava, tak nemusí tú istú vetu napísať aj o pár riadkov ďalej. A tomuto sa, bohužiaľ, nevyhla vo viacerých prípadoch.

Čo sa týka postáv, je to ten typ, ktorý si síce môžete obľúbiť, ale občas nad ich správaním nechápavo krútite hlavou. Niektoré ich reakcie boli podľa mňa dosť neadekvátne. Ako môže predsa jedna postava obviniť druhú z toho, že sa jej objavila v sne a nakričať na ňu preto? A to vtedy Cabel o Janienom "lezení" do snov ešte ani nevedel. Keď už som pri nich, vzťah Cabela a Janie mi pripadal zvláštny. Proste sa zrazu do seba zamilovali. Nemala som pocit, že by sa to predtým nejak vyvíjalo. A potom mal jednoduchú štruktúru: zamilovanosť - hádka - zamilovanosť...

Od bestselleru som skutočne čakala viac. Podľa reakcií môjho okolia mi je jasné, že kniha osloví skôr mladšiu generáciu. Precitnutie je písané nenáročným jednoduchým štýlom, každá kapitola je rozdelená na kratšie úseky ohraničené dátumom a časom, dej má priamy spád bez nejakých vedľajších odbočiek a zápletiek. Pokiaľ si pri knihe chcete len oddýchnuť, tak rozhodne po nej siahnite.
Recenzia od Ella (07. 08. 2012 12:31:05)

Sny sú občas nebezpečnejšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať...

Pri prvom zhliadnutí knižka pôsobí úboho... teda čo sa rozsahu týka. Ako náhle ju totiž otvoríte, celý svet zmizne a vy sa ocitnete v koži Janie. Lisa McMann si zvolila veľmi netypický štýl písania. Z jednej strany bol úspešný, pre niekoho možno neprepracovaný. Ja sa však jednoznačne radím skôr medzi nadšencov. Kniha pripomína denník, ktorý píše o iných ktosi tretí. Kapitoly a jednotlivé scény sú krátke a vždy máte pripísaný dátum i čas, počas ktorého sa scéna odohráva. A nečakajte, že si Lisa kladie servítku pred ústa... to sa totiž nedočkáte. Kniha je surová, priama a jednoduchá. A menej je občas viac.

Sny sú zaujímavou súčasťou života. Desia nás a rozosmievajú zároveň. Janie však málokedy sníva svoje sny a o to viac ich nenávidí. Neznáša, že sa noc čo noc vkráda do ľudských snov bez toho, aby tomu dokázala zabrániť. Že prakticky narúša súkromie ostatných. Netuší, že je lovkyňou snov, ktorá môže týmto ľuďom skrz sny pomôcť vyrovnať sa s ich strachom, stiesnenosťou či obavami. Kým sa do jej života nepripletie Cabel a to viac, ako si je ochotná priznať.

Sama Janie je veľmi sympatická postava. Snaží sa so svojim ‚prekliatím‘ žiť najľahšie ako sa len dá. Nie vždy je to však také ľahké. Nehovoriac o jej rodinnom zázemí, ktoré je viac než ľútostivé. Jej ciele sú dosiahnuteľné, ale musí pre ne makať tvrdšie ako iní. Napriek tomu sa snaží. Cabel si tak tiež čímsi prešiel a teraz vyzerá ako úplne iný človek. Nikto o ňom nič netuší a je len otázkou času, kedy sa s Janie zblíži. A čo je ešte lepšie, budete im držať palce. Janie je zraniteľná, ale dokáže Cabelovi pomôcť a platí to i naopak.

Celý príbeh je podaný, ako som už hovorila, veľmi jednoducho. Na nič sa nehrá. Napriek tomu, že táto knižka má len 216 strán, je neskutočne milým prekvapením. Možno jej čítanie zaberie len jedno sychravé popoludnie, ale o to príjemnejšie. Jednotlivé zvraty, konanie postáv i samotný príbeh vás donúti priam túžiť po pokračovaní. Je tu riziko, že Cabelove či Janiene slová občas spôsobia nechápavý alebo neveriaci pohľad, ale i takí sú ľudia a o to reálnejšie pôsobia. Nejde o žiadne veľdielo, ale o veľmi príjemnú zmenu od bežnosti.

Moje hodnotenie: 7,5/10*

Recenzia pôvodne publikovaná na Whisper of my mind...
Recenzia od Stormy (14. 05. 2012 12:06:54)