18%
16%
17%
12%

Trója 2 – Štít hromu
Autor: David Gemmell
(oficiálna anotácia) Štít hromu, odohrávajúci sa v slávnej gréckej dobe bronzovej, nadväzuje na dramatický a dobrodružný román Pán strieborného luku a pokračuje aj v osudoch jeho hrdinov – desivého Helikaóna a jeho veľkej lásky, ohnivej Andromachy, mocného Hektora a bájneho rozprávača Odysea. Vojna sa blíži a pomaly sa schádzajú všetci králi z pobrežia Veľkého zeleného mora – priatelia i nepriatelia, každý s vlastnými tajnými plánmi na dobytie a spustošenie krajiny toho druhého. V tomto závratnom víre zrady a klamstva sa ocitnú traja cestujúci: Piria, kňažka na úteku, ktorá v sebe dusí desivé tajomstvo, Kalliades, bojovník s veľkými ideálmi a slávnym mečom, a jeho blízky priateľ Banokles, ktorý sa v nastávajúcich bitkách stane legendou. Všetci traja putujú do bájnej Tróje, nad ktorou sa začínajú sťahovať temné mračná.

Mykénsky kráľ Agamemnón stále viac túži po bohatej a krásnej Tróji, ktorá doteraz odolala každému útoku. Uvedomuje si, že ak chce nesmrteľné mesto poraziť, musí získať na svoju stranu západných kráľov a s ich pomocou zaútočiť. Preto začne spriadať svoje plány na ovládnutie Perly východného pobrežia.

V tejto situácii sa opäť stretávame s mykénskymi bojovníkmi Banoklom a Kalliadom, ktorí sa v predchádzajúcej knihe zúčastnili v bitke o Tróju, kde ich však Helikaón s Arguriom porazili. Teraz sú z nich odpadlíci, po nevydarenom útoku ich totiž kráľ označil za zradcov a rozkázal všetkých, čo sa na ňom podieľali, zabiť. Našim hrdinom sa s trochou šťastia podarilo ujsť a tak sa plavia po Veľkom zelenom mori s pirátmi. Keď sa však rozhodnú zachrániť neznáme dievča, musia si nájsť inú loď. Tu sa dostáva na scénu itacký kráľ Odyseus a dobrodružstvo sa môže začať.

David Gemmell už v prvom diely tejto veľkolepej série dokázal, že je majstrom napätia a dobrej zápletky. Postupne nás prevádza jednotlivými situáciami, v ktorých nám občas niečo naznačí, občas prezradí a tak postupne odhaľuje celú pravdu. Hneď na úvod šokuje čitateľa informáciou o Helikaónovej smrti. Je to niečo, čomu jednoducho nechcete veriť. Hrdina ako on predsa nemôže zomrieť tak ľahko. Od toho momentu sa začne vynárať neskutočné množstvo otázok, ktoré vám nedajú pokoj, kým nebudú zodpovedané. Kto je vlastne mladá Piria, ktorú sa Kalliades rozhodol zachrániť pred pirátmi? Ako sa Andromacha vyrovná s tým, že si musí vziať muža, ktorého nemiluje? A aký je vlastne princ Hektor, ktorého Trójania tak zbožňujú?

Veľkým pozitívom a aj prekvapením bol fakt, že autor nerozlišuje bojujúce strany na "tú dobrú" a "tú zlú". Ako rozprávač je úplne neutrálny. Poukazuje na krutosť tak Agamemnóna a západných kráľov, ako aj Trójanov a ich spojencov. Ukazuje, že svet nie je čierno-biely a ľudia nie sú len hrdinovia alebo zlosynovia, ale každý má v sebe obe stránky tejto mince. Dokonca ani sám Helikaón sa nevyhne zverstvám, za ktoré si znepriatelí aj vlastnú posádku.

Opäť môžeme nahliadnuť do duše jednotlivým postavám a vďaka tomu lepšie pochopiť ich konanie, hoci nie je vždy správne. Ak som sa v minulej recenzii vyjadrila nie veľmi pozitívne o Andromache, tak teraz to musím napraviť. Stala sa nevyhnutnou súčasťou príbehu a tak silnou postavou, že by som sa s ňou teraz už nedokázala rozlúčiť. Gemmell ju postavil pred ťažké skúšky a páčilo sa mi, ako sa v nich rozhodla. Rovnako aj bájny princ Hektor mi prirástol k srdcu. A keďže mi je z mytológie jeho osud známy, už teraz mi je to ľúto.

Pútavý štýl, akým je kniha napísaná, rozvážne a prirodzené konanie postáv, strhujúci dej a napínavý a zase raz aj smutný koniec vás prinútia okamžite siahnuť po pokračovaní. Rozhodne nebudete sklamaní.
Recenzia od Ella (07. 08. 2012 13:16:59)