16%
17%
12%

Zlatý kompas
Autor: Philip Pullman
Vydal: Ikar
Jedenásťročná Lyra vyrastá medzi učencami na Oxfordskej univerzite. V jej svete, ktorý je odlišný od toho nášho, má každý človek svojho démona - svoju dušu v zvieracej podobe. Lyra so svojím démonom Pantalaimonom, ktorý na seba berie podoby rôznych zvieratiek, žije bezstarostný život malej divošky až do chvíle, kým si nevypočuje prednášku o tajomnom prachu a kým z jej okolia nezačnú miznúť deti. Keď sa stratí aj Lyrin najlepší priateľ Roger, nespútané a odvážne dievča sa rozhodne ho vyhľadať. Na ceste ju sprevádza zvláštny prístroj - alethiomer, ktorý tomu, kto s ním vie pracovať, odpovie na všetky otázky...

Najčítanejšia kniha po Harrym Potterovi...

...tak znie nápis na obálke knihy Zlatý kompas od autora Philipa Pullmana, ktorý získal vďaka tejto knižke mnoho ocenení. Myslím, že ide len o reklamný ťah, pretože v dobe, keď vychádzala knižka, sa začala Harry Potter mánia. Možno to čítalo mnoho ľudí, ale ja ich veľa nepoznám. A aj ja som sa k nej dostala len po niekoľkých rokoch po tom, čo si vyzbierala celkom dosť prachu na poličke.

Ide o prvú časť tzv. Temných hmôt. Prostredníctvom príbehu sa dostávame do sveta, v ktorom majú všetci ľudia tzv. démonov. Démoni sú spoločníkmi ľudí, vedia rozprávať, sú istým spôsobom k ľuďom pripojení a v mladosti vedia meniť podobu na rôzne zvieratá. Hlavnou hrdinkou knihy je Lyra. Tá ma nijako obzvlášť nezaujala, za to jej démon Pantalaimon sa mi páčil od prvej chvíle (ako aj ostatní démoni). Každopádne, Lyra si vypočuje istú prednášku svojho „strýka“ (úvodzovky sú opodstatnené, ale nechcem prezrádzať dej) lorda Asriela o záhadnom prachu, ktorý sa vyskytuje na chladnom severe. Potom začnú z ničoho nič deti miznúť, a keď zmizne aj Lyrin priateľ Roger, začína sa pre ňu dobrodružstvo plné pátrania po prachu a zisťovania, aká je súvislosť medzi deťmi a záhadným prachom.

Aj keď sa ihneď niečo deje, ten úvod ma nejako nebavil. Až od 50. strany ma to začalo skutočne baviť. Najmä po tom, čo sa zistili nové skutočnosti ohľadom lorda Asriela a zlej pani Coulterovej (pre mňa rozhodne nečakaný zvrat), ktorá bola, mimochodom, veľmi dobre vykreslená. Ide totiž o slušnú, očarujúcu a veľmi inteligentnú dámu so zlatým opičiakom, ktorá kradne deti. Lyra sa k nej takisto dostane, no potom utečie a tu sa stáva dej naozaj dobrým. Dostane sa k Cigojínom, ktorí sa rozhodnú vydať sa na sever a zachrániť nielen svoje deti, ale aj deti bielych. Celý čas je Lyra na ihlách, pretože po nej pátra pani Coulterová.

Takisto ma zaujal tzv. alethiomer, ktorý dostala Lyra. Je to prístroj, ktorý dokáže pravdivo odpovedať na všetky otázky, ak vieme správne vyčítať symboly, ktoré sa na ňom nachádzajú. Takisto sa mi páčili opancierované medvede, ktoré žijú na severe a majú svoje kráľovstvo. Istým spôsobom bolo čudné v závere knihy prepojenie Adama a Evy s ich svetom, teda s tým, že mali aj oni démonov. Bol to nový pohľad. Zdalo sa mi aj trošku ťažšie na pochopenie to vysvetlenie, čo to prach je, ako funguje a spomínali sa tam aj elementárne častice, čo skutočne nie je moja parketa. Dočítala som knihu veľmi neskoro, tak možno preto mi to tak nepálilo. Čo si cením na knižke je aj fakt, že je bohatá na rôzne súvetia a gramatické výnimky, ktoré sa týkajú čiariek pred spojkou „a“ alebo poukázania na rozdiel medzi ukazovacím „a to“ a vysvetľovacím „a to“ a pod. Ak sa zameriate trošku na niektoré vety, tak sa aj priučíte slovenčine. Nehovorím, že v ostatných knihách sa to nedá, ale tu mi niektoré také vety padli do oka. :)

Celkovo by som ohodnotila knihu na taký lepší priemer. Kniha je zakončená tak, aby ste si museli zohnať aj druhý diel a to zakončenie je celkom prekvapivé. Nevravím, že niekde v podvedomí som to nečakala, ale je to fajn. Ak chcete siahnuť po knižke, ktorá vás príjemne pobaví, tak ju môžem vrelo odporúčať. Definovala by som ju na záver slovom: „milá“ a pridávam osobné hodnotenie vo výške 65 až 70 percent.
Recenzia od Lectrice (07. 02. 2011 11:18:31)