17%
18%
13%

Stratený svet v Podzemí
Autor: Roderick Gordon a Brian Williams
Vydal: Chicken House - UK/ Fragment – SR, ČR
Štrnásťročný Will Burrows žije so sestrou a s rodičmi v Londýne. Nie je toho veľa, čo by ho s nimi spájalo, až na posadnutosť kopaním, o ktorú sa delí so svojím otcom, zamestnancom miestneho múzea a amatérskym archeológom. Keď Willov otec jedného dňa nečakane bez stopy zmizne, pustí sa Will so svojím kamarátom Chesterom do nebezpečného pátrania. Netrvá dlho a chlapci sa ocitnú hlboko v podzemí, kde odhalia strašné tajomstvo, ktoré ich môže stáť život. (z prebalu knižky)

Roderick Gordon a Brian Williams: „Stratený svet v Podzemí“

Oduševnené výroky, hlásajúce príchod nového literárneho hrdinu, ktorý po prvýkrát v histórii uprednostnil pred čarovným prútikom všedný, ničím nezaujímavý, úplne obyčajný rýľ, zaplnili nielen obálky prvej časti „podzemnej“ ságy, ale aj samotný knižný trh, orientujúci sa svojím obsahom na bájny fantastický žáner.

„Stratený svet v podzemí“ vytvorila (údajne) nevšedná manželská dvojica spisovateľov – Roderik Gordon a Brian Williams. Atypický námet, stvoriť bohom i svetom zabudnutú kolóniu zvláštnych ľudských tvorov, rovnako ako zanietenie pre historické prvky elegantne sa prepletajúce dejovou líniou, vznikol, podľa slov jedného z tvorcov, viac-menej netradične – kúpou starého domu zo 16. storočia v Northamptonshire.

Rozprávkový príbeh o štrnásťročnom chlapcovi, ktorý zdedil po svojom otcovi zvláštnu záľubu, nie je na prvý pohľad ničím výnimočný. Keď však nečakane zmizne doktor Burrows a projekt, na ktorom Will zanietene pracuje, a to za pomoci robustného, ale veľmi dobráckeho kamaráta Chestera, zrazu niekto nečakane sabotuje, zaodie sa úplne všedná dejová línia do skutočne netradičného fantastického habitu. Atraktívne dobrodružstvo na seba nenechá dlho čakať, pretože neznámy izolovaný svet ukrytý kdesi hlboko v podzemí, vyznávajúci náboženský dogmatizmus záhadných, hrôzu naháňajúcich Styxov, vtiahne do svojich útrob takmer každého. A v spleti rôznych intríg, miestami až neuveriteľného vykreslenia sociálnych pomerov podzemného obyvateľstva, pripraví vám s radosťou pár krušných chvíľ.

Kontext možno až nápadne pripomína diela rovnako slávnej britskej autorky J.K.Rowlingovej. Hlavní hrdinovia žijúci v rodinách vyzdvihujúcich materiálne potreby pred vzájomnou súdržnosťou a láskou; rovnako verní kamaráti, prítomní na každom kroku, i tragédie čakajúce na úspešné vyriešenie, ktoré sa nezaobídu bez veľkých strát, či netradičné prostredia, tvoria takmer na vlas identické prvky. Jediný badateľný rozdiel sa nesie v duchu absencie všetkého magického, naturalisticky vykresleného života priemernej anglickej rodiny v dnešnej societe (ide o jedno z tých najemotívnejšej miest v celej knihe), odbornej terminológie a fantastickej lokality. Dokonca, ani rôznorodá škála postáv nenechá čitateľa na pochybách, že drží v rukách niečo, čo sa možno raz zapíše do dejín literatúry pre deti a mládež. Teda, za predpokladu, že dokáže pretrpieť miestami menej záživný a na začiatku celej „Podzemnej“ ságy aj zdĺhavý opis toho, čo bolo, je a aj bude.

Siahodlhé odbočenia od deja, opakovane vysvetľujúce fungovanie oboch prítomných svetov, i okrasné pasáže dávno známych scenérií (či príbytkov), vo vysokej koncentrácii niekedy skôr demotivujú, než nadchnú. Zdĺhavé mučenie (hlavných hrdinov, samozrejme!), ako aj prítomnosť staršieho obyvateľstva, sem-tam strpčuje pátranie po odpovediach, iba tam a sem, niekde medzi bezhlavým útekom do sveta živých a láskyplnou povahou Willovej tety, strácajú o čosi menej dynamické pasáže na svojom rušivom elemente. Nechávajú čitateľa pokojne si vychutnať pár minút dobre plynúceho rozprávania o tom, čo zmôžu dve osamelé ľudské bytosti proti mytologickým zákonom strateného sveta, ktorý sa odmieta vzdať svojej koristi.

Will Burrows, napriek svojím nedostatkom, ktoré sa od knihy ku knihe výrazne zlepšujú, nakoniec, Podzemná sága má už pár ďalších rovnako pútavých častí, žne (aj zo strany nefanúšikov fantastických vecí) uznanie za uznaním. Veď, nároční sú iba tí, ktorí dávno dospeli a neveria, že v úplne obyčajnom klobúku sa môže skrývať i taký veľhad americký. Tak, prečo by sa práve pod tým vaším panelákom nemohol ukryť svet, ktorý by vám závidel i sám profesor Challenger?

Názov: Stratený svet v Podzemí (Tunnels)

Rok vydania (u nás): 2008

Autori: Roderick Gordon a Brian Williams