16%
16%
13%
Celkovo hlasovalo 450 užívateľov.

Hobit: Neočakávaná cesta
Režisér: Peter Jackson
Hobbit „Neočakávaná cesta“ je film pre malých aj veľkých, pre deti či dospelých, pre náročných, ale aj tých nenáročných, pre dobrodruhov či domasedov, pre všetkých tých, ktorí ešte nechcú vyrásť, ako aj pre tých, ktorí v rozprávky neveria, ale chceli by. Napriek tomu, že umelecky neprevýšil Pána prsteňov, dosiahol minimálne jeho štandard, a aj práve z tohto dôvodu si zaslúži vašu pozornosť i priazeň. Nakoniec, ešte stále sme iba na začiatku!

J. R. R. Tolkien a Peter Jackson uvádzajú: Hobbit: „Neočakávaná cesta“

Dobré (knižné) slovo na úvod:

„J. R. R. Tolkienovi, bývalému oxfordskému profesorovi anglického jazyka a literatúry, podarilo sa týmto dielom získať mladého čitateľa nielen pre starú literatúru, ktorá je na školách najmenej populárna, ale aj pre lásku k literatúre a literárnemu dedičstvu vôbec. Mnohým bude azda diel dávneho Albionu pripomínať vôňu starobylých legiend a rozprávok, a predsa to nie je ani jedno z týchto. Tolkien votkal do starej osnovy vlastnú fantáziu a vytvoril osobité dielo jedinečných kvalít, pretože za niekoľko rokov sa zaradil jeho hrdina Bilbo Lazník medzi večne živé postavy kníh pre deti a mládež“ (Mladé letá, Hobbiti, 1973).

Od prvého vydania Tolkienovho Hobbita uplynulo rovných 76 rokov. Od prvého vydania Tolkienovho Pána prsteňov, kým sa teda jeho populárna knižná sága neobjavila na strieborných plátnach, za čo všetci a snáď aj doživotne budeme vďačiť práve Petrovi Jacksonovi, iba 47 rokov. Avšak ani jeden tento údaj presahujúci takmer storočie nie je ničím v porovnaní s dlhými takmer 10 rokmi, ktoré nás delili od vytúženej premiéry knižného prequelu k veľkému fantastickému dobrodružstvu z jednej neveľkej Stredozeme vo filmovej podobe.

Keď rok (a možno aj niečo, nakoniec, dnes už na tom nezáleží) pred dátumom uvedenia prvej časti „Neočakávanej cesty“ do kín ohlásilo štúdio Warner Bros. Pictures, že o hobbitoch, rozprávkových bytostiach, ktoré sú vzrastom menšie než trpaslíci, budeme ešte počuť, a to hneď trikrát, magický svet starobylých tvorov od šťastia plakal. Keď nastal deň D a masívne sťahovanie národov všetkých fantastických bytostí našlo svoj vytúžený cieľ v pohodlných, menej pohodlných a aj nepohodlných kinosálach, čarovný svet knižných legiend a mýtov ešte stále jasal. Ale len čo sa prvé rozprávanie, ostaňme verní 76-ročnej tradícii, o Bilbovi Lazníkovi začalo, vo chvíli, kedy sa na vás začala usmievať vráskavá guľatá tvár Iana Holma, svet odrazu mrmlal, frflal, vzdychal, ochkal, jajkal či inak –íkal, a to len preto, že sa pôvodná, ledva 268-stranová predloha prebrala k životu akosi rozprávkovo.

„Dobré ráno!“ pozdravil Bilbo a myslel to doslova. Slnko svietilo a tráva sa zelenala. No Gandalf uprel naňho pohľad spod dlhých chlpatých obŕv, ktoré mu vytŕčali ďalej ako obruba tôniaceho klobúka.

„Ako to myslíš?“ opýtal sa. „Želáš mi dobré ráno, a či tvrdíš, že ráno je dobré, či sa mi to páči, alebo nie? Alebo sa dnes ráno cítiš dobre, alebo chceš povedať, že v také ráno by sme mali byť dobrí?“

„Všetko naraz,“ odvetil Bilbo (J. R. R. Tolkien, Hobbiti).

Spomínate si na prvé stretnutie s Frodom Lazníkom? Či na ten krásny záber na Kraj, ktorý žil, spieval, tancoval a tešil sa z prítomnosti zhrbeného sivého čarodejníka sediaceho na voze? Alebo na tú veľkolepú oslavu, akú vedia vyčarovať iba hobbiti sami, pretože pohrdnúť dobrým jedlom jednoducho nedokážu? Možno aj áno a možno aj nie, nie je to zase až také dôležité, pretože Peter Jackson vám čo-to z prvej časti Pána prsteňov rád pripomenie. A aj napriek tomu, že nepôjde o výlet do dávnych dôb, ktorý by trval hodiny a hodiny a hodiny príjemného rozplývania sa nad úžasným zážitkom, ponúka mu výborný odrazový mostík, ako diváka prirodzene, ľahko i hravo preniesť do vzdialenej minulosti, kedy Kraj bol Krajom, hobbiti hobbitmi a Bilbo Lazník čakal na svoj prvý a zďaleka nie posledný zázrak.

Akiste ste si všimli, že Bilbo Lazník nebol až taký suchár, za akého sa pokladal, a že mal rád kvety.

„Márnosť,“ pokračoval, „ten Gandalf, čo spochabil toľkých mládencov a dievčence, že sa pustili do neznáma za pochybnými dobrodružstvami. Škriabali sa po stromoch, lebo chceli navštíviť elfov – alebo sa plavili na lodiach. Plavili sa k druhým brehom. Namojdušu, život bol celkom zaujímavý, vlastne, chcem povedať, že zavše si tu všetko poobracal hore nohami. Odpusť, ale ani sa mi nesnívalo, že ešte chodíš po svete“ (J. R. R. Tolkien, Hobbiti).

Je pravdou, alebo skôr ťažko vyvrátiteľným faktom, že knižná predloha, podľa ktorej filmový Hobbit: „Neočakávaná cesta“ vznikol, bola predovšetkým určená pre detského konzumenta literatúry. A práve z tohto konkrétneho dôvodu nebolo možné jednu jej tretinu sfilmovať tak, aby krv tiekla potokom, horda skazených škretov ničila a drancovala všetko, čo jej prišlo pod ruku, a aby statoční, nebojácni a nášmu srdcu blízki odvážni hrdinovia v tej príťažlivej kombinácii pozostávajúcej z ľudí, elfov, trpaslíkov, hobbitov či čarodejníkov, s ktorou sme sa mohli stretnúť v neskorších Tolkienových dielach, chopila sa opäť mečov, lukov, palíc či žihadiel a prišla na pomoc.

Rovnako tak sa bude ťažko vyvracať tvrdenie, že rozprávkový podtón, akási špecifická Jacksonova snovosť, ktorá zahriala a potešila v tej najviac fantastickej rovine, jeho úderné filmové vízie zhmotňujúce práve onen farbistý knižný svet, v ktorom Tolkienove postavy prebývajú a prežívajú jednu zvláštnu situáciu za druhou, nemusí ihneď ulahodiť každému divákovi, a to bez ohľadu na to, či sa s papierovou predlohou stihol spriateliť, alebo nie.

A ani argument, že Jackson isté prvky zmenil, domyslel si alebo inak pretvoril, len aby mohol divákovi sprostredkovať svoj pohľad na toto 76 rokov staré dielo, nebudeme či nechceme vyvracať.

Nakoniec, čo divák, to iné očakávania vkladané do i v dnešnej dobe populárneho príbehu o tom, ako jeden moment, jeden krátky okamih môže obrátiť váš život hore nohami. A nebude k tomu potrebovať ani hrubú silu či chlapské reči, iba sivého čarodejníka, zložitú runu a 13 statočných, trpaslíkov (samozrejme!), z ktorých minimálne traja vám aspoň raz na tej neočakávanej ceste zlomia srdce.

„V poriadku,“ prikývol Bilbo, lebo sa neopovážil protirečiť. Len-len že mu nepukla hlava, tak horlivo vymýšľal hádanku, ktorá by mu zachránila život.

Tridsať bielych koní
na červenej stráni,
zubiská vyciera, zdupocú kopytami
a ticho postoja tak ako vlani.
Na nič iné si nevedel spomenúť, mátala mu v hlave myšlienka, že Glgúň ho zje. Bola to dosť stará hádanka a Glgúň poznal odpoveď tak dobre ako vy.

„Tá hádanka má bradu, tá má bradu!“ zasipel. „Zzuby! Zzuby ssú to, poklad môj, ale my máme iba ššesť!“ (J. R. R. Tolkien, Hobbiti)

Napriek tomu, že na hobbitej púti za neočakávaným dobrodružstvom pobudnete neuveriteľných 169 minút, do ktorých je možné vtlačiť, natlačiť, stlačiť, vytlačiť alebo inak vtisnúť to najzaujímavejšie, čo nám jednotlivé stránky knihy prinášajú, na rozdiel od iných rozsiahlych Tolkienových diel, ktoré si vzal na mušku pán Jackson, nudiť sa pri nej zaručene nebudete.

Ak vás náhodou, ale naozaj iba náhodou, neosloví rozprávanie o zlatej ére trpasličieho kráľovstva Erebor, ako aj spomínanie na jeho neslávne slávnu skazu, a ani stretnutie Bilba s Gandalfom vám nevyčaruje úsmev na tvári, nebodaj scény plné bojových pokrikov, rinčania zbraní a obnažených tiel nepriateľov, škodcov či neprajníkov naplánovanej výpravy za strateným domovom vo vás nevyvolajú strach, živočíšny, ľudský, úprimný, o holé životy našich hrdinov, potom vaše gurmánske ja (na takých 99,9 %) oslní práve herecké obsadenie (Ian McKellen, Richard Armitage, Cate Blanchett, Ian Holm, Christopher Lee atď.).

Predovšetkým postava hobbita Bilba v podaní rozkošne rozčarovaného, o vlastné zásoby jedla sa okato obávajúceho a tak trošku hobbitovsky roztržitého Martina Freemana, ktorému stačí iba jediný zamračený pohľad na to, aby vás presvedčil, že nikto iný by túto neľahkú úlohu nezvládol lepšie ako on!

Bilbo Lazník, trochu bojazlivý, sem-tam neočakávane statočný, milujúci hádanky i monotónny spôsob života, na prvý pohľad málo výnimočný hobbit z Kraja, získa si vaše sympatie od prvého blízkeho až po posledný vzdialený záber, ktorý v sebe zachytáva jeden emotívne vypätý moment za druhým, a tesne pred koncom, na mieste, kde sa to všetko začalo, pri tom konkrétnom prepletení dvoch osudov dvoch takmer pre seba si súdených tvorov a zlého prsteňa, vybuchne v ohňostroj nadšenia. Nadšenia z toho, ako dôverne nielen Jackson sám, ale aj herci poznajú svoje postavy, ktorým dovolia aspoň na určitý čas povstať zo starej a prachom zapadnutej knihy a vyrozprávať nevšednú rozprávku o vernosti, statočnosti a oddanosti či o nádeji v lepší a krajší kúsok z toho rozprávkového sveta.

Hobbit: „Neočakávaná cesta“ je film pre malých aj veľkých, pre deti či dospelých, pre náročných, ale aj tých nenáročných, pre dobrodruhov či domasedov, pre všetkých tých, ktorí ešte nechcú vyrásť, ako aj pre tých, ktorí v rozprávky neveria, ale chceli by. Napriek tomu, že umelecky neprevýšil Pána prsteňov, dosiahol minimálne jeho štandard, a aj práve z tohto dôvodu si zaslúži vašu pozornosť i priazeň. Nakoniec, ešte stále sme iba na začiatku!

Režisér: Peter Jackson

Natočené podľa knižnej predlohy: J. R. R. Tolkien „Hobbiti“

Dátum premiéry (celosvetovej): 28. november 2012